Skärpta krav hotar glesbygdsmackar – så agerar kommunen

Västerviks kommun oroar sig för vilka konsekvenser en ny lag kan få för kommunens bensinmackar.

Här och var kan man se spår av gamla bensinmackar på landsbygden i Tjust. Som här i Västertryserum norr om kommungränsen.

Här och var kan man se spår av gamla bensinmackar på landsbygden i Tjust. Som här i Västertryserum norr om kommungränsen.

Foto: Ulrik Alvarsson

Västervik2020-12-28 16:00

Den första juli 2022 skärps miljökraven för svenska bensinmackar. Cisterner och rörledningar måste fuktisoleras. Branschorganisationen Svensk bensinhandel uppskattar kostnaden till minst 500 000 kronor per drivmedelstation, i vissa fall kan det röra sig om miljonbelopp.

För bensinmackar med låg omsättning kan det bli enklare och billigare att lägga ned.

Vid kommunstyrelsens senaste sammanträde diskuterades vad det kan få för betydelse för drivmedelsstationerna på landsbygden i Västerviks kommun. Landsbygdssamordnaren Malin Ohlsson har gjort en utredning. Där pekar hon på några problem. Det finns inget aktivt EU-stödområde där landsbygdsmackar kan söka bidrag. Inte heller länsstyrelsen har några stödformer.

I början och mitten av 00-talet försvann en rad bensinmackar i kommunen. De senaste tio åren har den utvecklingen stannat av. Risken är att den tar fart igen.

undefined
I mitten av 00-talet lade de stora bensinbolagen ner flera drivemdelsstationer i kommunen. I vissa fall, som här på Östersjövägen, tog mindre lokala aktörer över verksamheten.

Kommunstyrelsen beslutade att drivmedel ska finnas med i kommunens serviceplan. Det är en plan som ska visa hur kommunens kan främja att grundläggande service ska finnas i hela kommunen.

– Vi ska även bjuda in berörda aktörer, de som driver stationerna, för att diskutera hur vi kan hjälpas åt, säger kommunstyrelsens ordförande Dan Nilsson (S).

Varför ska kommunen engagera sig i drivmedelsstationerna?

– Det är en grundläggande fråga för att klara servicen i hela kommunen. Vi är en stor kommun till ytan. Det blir väldigt märkligt om företag, till exempel i de gröna näringarna, ska behöva åka väldigt långt för att tanka.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!