"Skärgården för liten för två rederier"

I Tjust skärgård finns i dag två rederier som slåss om passagerarna, Tjust skärgårdsbåtar och Rais skärgårdsturer. Konkurrensen är stenhård.

Skepparen Toomas Rais är emot bidrag till skärgårdstrafiken.  Arkivfoto: Magnus Glans

Skepparen Toomas Rais är emot bidrag till skärgårdstrafiken. Arkivfoto: Magnus Glans

Foto: Glans Magnus

Västervik2009-12-03 00:00
Till skillnad från Lina Johansson på Tjust skärgårdsbåtar vill bröderna Rais inte ha några bidrag. Och helst ingen konkurrens. - Det behövs inga bidrag, vi har en båt som vi klarar av hela passagerarunderlaget i Västervik. Vi kan kan lägga upp en turlista med triangeltrafik mellan Västervik, Hasselö och Idö, säger Toomas Rais. Finns det inte plats för två rederier?
- Nej definitivt inte, och det har de väl insett eftersom de vill ha bidrag. Rais var länge ensamt rederi att köra passagerartrafik i Tjust. De var med och tog del av det startbidrag som kommunen delade ut för att få fart på skärgårdstrafiken. Men nu tycker de inte att några bidrag ska betalas ut. Däremot kan de tänka sig att kommunen tar över styrningen av trafiken, vilket Johansson, Hartman och Nilsson föreslår kommunen. - Det kan väl vara bra, vi hade en koordinator inom kommunen förut och det funkade jättebra, säger Rais. Om kommunen ska börja dela ut bidrag igen hoppas han att kommunen kommer att ställa höga krav på att båtarna som kör ska vara miljöcertifierade.
Kommunen säger nej
Västerviks kommun har tidigare stöttat skärgårdstrafiken, men 2007 var sista året. Nu vill man att skärgårdstrafiken ska stå på egna ben. Kommunen har dock lämnat en dörr öppen för att ge bidrag till rederier som öppnar linjer till nya destinationer.Kommunen har fört diskussioner med Valdemarsviks, Söderköpings och Norrköpings kommuner om att knyta ihop passagertrafiken, men ännu är inga rederier inblandade.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om