Skandia pumpade in 75 miljoner i färjelinjen

Fortsatte att låna ut pengar utan säkerhet när trafiken upphörde. Krävs på tio miljoner kronor.

Skandia finansierade köpet av Mermaid med 35 miljoner. Först 17 månadersenare ville Skandia ha säkerhet för lånet. Aktierna pantsattes för 10miljoner. Nu kräver konkursförvaltaren pengarna tillbaka från Skandia. Arkivbild: MAGNUS GLANS

Skandia finansierade köpet av Mermaid med 35 miljoner. Först 17 månadersenare ville Skandia ha säkerhet för lånet. Aktierna pantsattes för 10miljoner. Nu kräver konkursförvaltaren pengarna tillbaka från Skandia. Arkivbild: MAGNUS GLANS

Foto:

Västervik2004-03-08 01:00
Skandias engagemang i färjetrafiken som VV Line bedrev i Västervik var ett stort ekomiskt risktagande med försäkringstagarnas pengar.
75 miljoner lånades ut totalt.
När trafiken upphörde fortsatte Skandia att låna ut pengar utan någon som helst säkerhet.
Nu krävs Skandia på 10 miljoner kronor.
Utöver detta fanns ett löfte från Skandias sida att låna ut 60 miljoner för att finansiera köpet av färjan Fellow. Löftet infriades aldrig.
Nu börjar det klarna om alla turer i den kortlivade färjetrafiken. Det är konkursförvaltaren Peter Savin, advokat i Kalmar, som benat ut vad som hände i bolaget.
Här spelar Skandia en stor roll. Försäkringsbolaget Skandia och Skandia Liv. Det senare bolaget står för mer än 60 miljoner av utlåningen, försäkringsbolaget för resten.
Det är livbolaget som krävs på 10 miljoner. Det handlar om pantsättning av aktierna i Blackspan Corp. som ägde Mermaid.
Skandia Liv lånade ut 35 miljoner för köpet av Finnmaid som blev Mermaid.
Skandia betingade att få fartyget som säkerhet. Men Skandia fick aldrig någon inteckningar.
Först i slutet av januari 2003 mottog Skandia säkerhet för lånet genom att pantsätta aktierna i Blackspan.
Då hade färjetrafiken redan upphört och 17 månader hade förflutit sedan köpet.
Men allt gick inte rätt till.
Krediten på 35 miljoner kronor var den enda där Skandia krävde säkerhet. All övrig utlåning, sammanlagt 75 miljoner, skedde utan krav på säkerhet, framgår det av förvaltarberättelsen.
Pantsättningen av aktier i elfte timmen var inget ordinärt förfarande. Konkursförvaltaren tänker nu driva en talan mot Skandia Liv och kräva tillbaka tio miljoner kronor.
Lars Torbjörnsson, Skandias man i bolaget, och Bengt Nilsson agerade utan styrelsebeslut. Handlingen på pantsättningen daterades inte. Felaktigt påstods att Skandia redan hade fått aktiebreven i december 2002. Beslut togs först 23 januari 2003.
När styrelsen tagit beslutet sa Skandia upp lånet. Därefter såldes aktierna på pantaktion och gav 10 miljoner. Köpeskillingen kvittade Skandia Liv mot ett tidigare medgivit lån.
I slutet av april 2003 gick VV Line i konkurs. Trafiken hade upphört redan i december 2002.
Under de fyra sista månaderna pumpade Skandia Liv in drygt fyra miljoner kronor för att klara de löpande utgifterna. Utan säkerhet.
Bristen i VV Lines konkurs uppgår till 56,3 miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om