"Skandal, Telia"
Handikappad kvinna i Ankarsrum fick köa en och en halv timme till felanmälan.
- Klockan 17 på måndagskvällen började telefonen att ringa. Ingen fanns i andra änden när jag lyfte luren.
- I samma sekund jag lade på ringde det igen. Telefonterrorn fortsatte till klockan 20.30. Det var ett Stockholmsnummer som gång på gång ringde upp mig.
Ulla-Maja insåg att ett tekniskt fel uppstått och ringde Telias felanmälan. Då började de verkliga problemen...
Hos Telia placerades hon i kö och fick vänta i luren i sammanlagt en och en halv timme!
- En dataröst sade genast att "det är några samtal före, men vi tar emot ditt samtal så snart vi kan".
Ulla-Maja Gustavsson informerades därefter om att hon hade plats nummer 26 i kön.
- Efter bara ett par minuter var jag uppe på plats 3 och började ana ljuset i tunneln. Sedan blev det stopp.
- När klockan på min telefon visade 19 minuter och 26 sekunder hade jag fortfarande plats 3 och var då tvungen att lägga på.
En kort stund senare försökte Ulla-Maja Gustavsson ringa upp Telias felanmälan från sin mobil.
- Det blev på nytt samma visa. Efter bara några minuter hade jag avancerat från plats 26 till plats 3. Efter en halvtimme började mobilens batteri dö. Jag var ännu kvar på plats 3 när jag lade på.
Vid 19.30-tiden hade Ulla-Maja Gustavsson blivit riktigt förbannad på Telia.
- Jag bestämde mig då för att vänta tills jag kom fram, även om det skulle ta halva natten.
Efter 45 minuter kom Ulla-Maja, vid sitt tredje försök, fram till en dam på kundtjänst.
- Trots att jag var så irriterad vågade jag då inte skälla, för då hade hon kanske lagt på.
Felet visade sig bero på att en växel hos företaget Squid ButiksdataAB i Stockholm fått fnatt och på egen hand oupphörligen ringde upp Ulla-Maja Gustavsson i Ankarsrum.
- Jag fattar ingenting. Någon måste ha tryckt på fel knapp när vi gick hem, säger Viktoria Johansson i företagets växel.
Felet kallas av teletekniker för "looping", sedan en ringsignal bara går runt, runt.
Det är gratis att ringa 90200 till Telias felanmälan från en fast telefon, men från en mobil betalas fullt pris. För Ulla-Maja kostar det alltså närmare 150 kronor.
När VT ringde upp Telias felanmälan på tisdagsförmiddagen tog det 20 minuter och 41 sekunder innan någon svarade.
Ska det behöva vara på detta vis? blev därför vår självklara första fråga.
- Vi har en mycket hård belastning just nu, berättade flickan på Telias kundtjänst.
- Vad håller Telia på med? Servicen är ju skandalöst dålig, säger Ulla-Maja Gustavsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!