Ska bli lättare få svar hos kommunen

När kommunen bytte system till växeln fick fler kommunanställda mobiltelefoner. Nu ska tillgängligheten öka.

Carina Karlsson är projektledare för kommunens byte av telefonväxel. Foto: Ellen Kindstrand

Carina Karlsson är projektledare för kommunens byte av telefonväxel. Foto: Ellen Kindstrand

Foto: Ellen Kindstrand

Västervik2008-11-17 11:23
- Det här är bra för folk som är på många tjänsteärenden. Det är vettigt att vara mer nåbar, vi ska jobba med tillgänglighet överhuvudtaget, säger socialchef Jörgen Olsson.Det är inte bara socialförvaltningen som ska bli mer tillgängliga, det gäller hela kommunen. De kommunanställda som har gått över till mobiltelefon använder endast den och har ingen fast telefon kvar. Totalt finns ungefär 950 mobiltelefoner i kommunkoncernen.- Vi ska vara mer nåbara och mobilen har man ju alltid med sig. Då tror jag att man är mer benägen att sköta hänvisningar och stänga av den om man sitter i möte. Tidigare kunde telefonen stå och ringa på skrivbordet hela tiden, säger Carina Karlsson, projektledare för nya växeln till Västerviks kommun.Förvaltningarna har skött inhandlandet av nya mobiler själva. Exakt hur många telefoner som har köpts in och vad det har kostat vet man inte förrän systemet utvärderas i december. Men Carina Karlsson tror att man kan spara pengar.- Nu ringer vi för noll kronor internt, förut fick vi betala mobiltaxa, så där beräknar vi att minska kostnaderna. Dessutom är det smidigt om vi byter lokaler eftersom vi inte behöver krångla med telefonjack och sådana saker, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om