Sjuksköterskorna vill fortsätta prata med sina patienter
²Vi sjuksköterskor vill fortsätta att utveckla vårdcentralen till våra listade patienter², säger Christina Dunger Petersson och Annmari Karlsson på Esplanadens vårdcentral. Foto: MAGNUS GLANS
Foto:
-Vi ser fler nackdelar med att ha en sjukvårdsrådgivning dagtid dit våra listade patienter skulle ringa, skriver sköterskorna i ett brev till landstingsstyrelsen.
En nackdel, menar de, är de dubbla samtalen då patienten måste ringa sin vårdcentral för tidsbokning efter samtalet till sjukvårdsrådgivningen.
Sjuksköterskorna är också rädda att deras kompetens ska urholkas i och med en centralisering.
- Vi behöver ha rådgivningssamtalen för att behålla kompetensen, menar de.
Sköterskorna som skrivit under protestbrevet arbetar som mottagningssjuksköterskor på olika distriktsläkarmottagningarna i länet. Tillsammans har de många års erfarenhet av rådgivning både per telefon och vid personliga besök på vårdcentralerna.
Både sjuksköterskorna och läkarna betonar att primärvårdens viktigaste uppgift är att ge trygghet till befolkningen.
-I begreppen primärvård lägger vi närhet, kontinuitet och en hög tillgänglighet, en sjukvård som känner sin befolkning. Då det är människan som är det centrala och inte sjukdomen måste vi möta dem som är listade på våra vårdcentraler med så få filter som möjligt. För att det ska fungera så måste man ha väl fungerande telefonrådgivning på vårdcentralerna både till kvalitet och tillgänglighet, menar sköterskorna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!