På onsdagseftermiddagen råder glad stämning i Restaurang Blåklinten. Vid borden sitter de som annars brukar jobba ute i köket eller serva restauranggästerna: De anställda vid sjukhusets kostenhet. Det vankas tårta och kaffe.
Nu firas det att sjukhusen i Västervik, Kalmar och Oskarshamn ytterligare en gång hamnat i topp i patientenkäten. Det skedde även förra året.
– Det är ett kvitto på att vi hör något rätt, säger Mikael Sangrud, kock.
Kollegan Daniel Ståhl tror att en förklaring till att sjukhusmaten i Kalmar län rankas högt är att det finns en uttalad målsättning att regionen ska vara bäst.
– Den finns både hos oss på golvet och de högst upp.
Stefan Algotsson lägger till att verksamheten ständigt förändras.Matsedlar utvärdes. Politiska beslut påverkar.
– Nu arbetar vi till exempel med att få in mer vildsvinskött i matsedlarna. Det är ett önskemål som kommer från politiken.
En annan grupp som firade var måltidsvärdarna. Det är de som serverar maten, och som ordnar med frukost och mellanmål. Vad får de för reaktioner från patienterna?
– Vi får ofta beröm, säger Manuela Rosmarynowicz, som beklagar att under det senaste året har kontakterna med patienterna inte blivit lika täta på grund av pandemin.
Tidigare var en del av måltidsvärdarnas jobb att anpassa maten till varje patient. För att minska antalet kontakter, och smittorsiken, så är det vårdpersonalen som skött kommunikationen med patienterna under pandemin.