Sjukgymnast i Västervik får kritik av socialstyrelsen
"Anmärkningsvärt att inget har hänt sedan vårt förra besök hos dig."
- Det är anmärkningsvärt att du inte tagit till dig och åtgärdat de brister som vi tidigare delgivit dig, skriver socialstyrelsen som förväntar sig en skriftlig rapport senast den 15 april i år om vilka åtgärder som är planerade att vidtagas.
Den 23 januari 2003 konstaterade socialstyrelsen vid sin verksamhetstillsyn hos sjukgymnasten i Västervik att verksamheten inte uppfyllde kravet på en god och säker vård. En hel del skriftlig kritik framfördes från myndigheten.
Socialstyrelsen gjorde en uppföljande verksamhetskontroll i Västervik den 27 januari i år, varvid konstaterades att en rad kvalitetsbrister två år senare kvarstod.
Kritiken riktar sig bland annat mot sjukgymnastens sätt att kvalitetssäkra vården.
- Besöket 2003 visade att du inte bedrivit något systematiskt, fortlöpande och dokumenterat kvalitetssäkringsarbete enligt socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om kvalitetssystem i hälso- och sjukvården, skriver socialstyrelsen.
- Vår uppföljningsgranskning två år senare visar att du inte påbörjat ett systematiskt kvalitetsarbete,
Sjukgymnasten får kritik också för att lokalerna inte är tillgängliga för handikappade och rullstolsburna, samt för att han inte upprättat något system för så kallad avvikelsehantering.
- Vi vill framhålla att synpunkter och klagomål från patienter är en viktig informationskälla för att identifiera områden inom verksamheten som kan behöva förbättras, påpekar socialstyrelsen för sjukgymnasten vad gäller avvikelsehanteringen.
I kritiken finns också, precis som vid besöket i januari 2003, ett fortsatt krav på att sjukgymnastens personal omgående måste få utbildning i hjärt- och lungräddning (HLR).
- En sådan utbildning är särskilt viktig när man arbetar i lokaler där det förväntas av allmänheten att tidig HLR kan genomföras vid ett plötsligt, oväntat hjärtstopp, skriver socialstyrelsen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!