Sjöpolisen bort innan sommaren
Tvingas lämna tillbaka polisbåten av kostnadsskäl. Skandal,säger sjöpolis.
Nu har Rikspolisstyrelsen beslutat att sex av åtta polisbåtar runt den svenska kusten ska lämnas tillbaka.
Och det är bråttom. Senast 1 maj måste båtarna vara åter hos RPS i Stockholm. Annars drabbas polismyndigheten i länet av en kostnad på 500000 kronor i återställelseavgift. Båtarna lånas ut av försvaret.
Därmed går en polisepok i graven. Det var 1989 som Västervik fick sjöpolisverksamhet, en verksamhet som många gånger varit i farozonen.
- Det är skandal att ett välfärdsland som Sverige inte har råd att klara av en fast polisiär bevakning till sjöss, säger Sten-Gunnar Olsson, ställföreträdande sjöpolischef.
- Det sägs att vi gör större nytta på land. Ser man till antalet böter som kan skrivas ut så är det nog på det viset, säger en ironisk Olsson.
Sjöpoliserna sorterar under TGP, trafik- och gränspolisen. Där stannar de kvar men får andra arbetsuppgifter.
Återstår att återställa polisbåten till Stockholm. Sedan är det slut.
Planerna för sommaren var att polisbåten skulle tjänstgöra men inte lika frekvent som tidigare år.
Av det blir intet. En halv miljon för att återställa båten efter 1 maj är en alldeles för stor kostnader att bära för myndigheten.
- Vi hade en rad instanser med oss i vår kamp för att få behålla båten, säger Olsson och nämnder skärgårdsföreningar, Sjöfartsverket och sjöräddningssällskapet.
- Men det hjälpte inte. När det gäller insatser vid kärnkraftverket vid Simpevarp så finns det ännu ingen lösning, säger Olsson.
RPS menar att brottsligheten i skärgården är så liten att det inte motiverar åtta polisbåtar.
Förutom Västervik dras båtarna in i Nyköping, Luleå, Karlskrona, Karlstad och Västerås.
Kvar blir Stockholm och Göteborg som får långa kuststräckor att bevaka.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!