Sjöfartsverket kräver 1,2 miljoner av VV Line
Obetalda farledsavgifter på grund av dålig likviditet.
Nu har Sjöfartsverket vänt sig till ett indrivningsbolag för att få in pengarna, drygt 1,2 miljoner.
Anledningen till att VV Line inte betalat är att bolaget saknat pengar.
- Vi har haft dålig likviditet, säger Ola Briheim, nytillträdd som ekonomiansvarig.
- Vi kommer att reda ut det här.
I dag har Sjöfartsverket dragit in VV Lines kredit. Alla anlöp måste betalas kontant.
I Sjöfartsverkets krav på 1221402 kronor utgör farledsavgifter den största posten.
De 18 första anlöpen till Västervik varje år kostar pengar. Sedan är det gratis. Det är dessa 18 anlöp som inte betalats.
Det tas ut en avgift på 4:10 kronor per bruttoton och anlöp. I Mermaids fall kostar det 56293 kronor i farledsavgift att trafikera Tallskärshålet. Det betyder en dryg miljon.
Dessutom finns det krav på godsavgifter. Det rör sig om några tusenlappar för varje anlöp.
Eftersom krediten är indragen måste bolaget betala varje anlöp kontant till tullen.
Bolaget har dessutom drabbats av tillägg för svavelutsläpp eftersom maskinerna inte körs på ett lågsvavelhaltigt bränsle.
En post på 11000 kronor gäller en sjövärdighetsbesiktning av Mermaid.
VV Line hade samma likvida problem i början av 2001 och klarade inte att betala de 18 första anlöpen på utsatt tid.
I fjol gjorde bolaget upp en betalningsplan med Sjöfartsverket som följdes till punkt och pricka.
I slutet av mars fick VV Line erbjudande om en betalningsplan. Inget hände. Nu har ärendet gått till indrivning.
- Vi ska lösa det här, säger Ola Briheim med övertygelse.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!