– Vi har varit tydliga med att vi inte kommer att teckna ett nytt avtal innan kajens nya utformning är bestämd, säger samhällsbyggnadschefen Daniel Niklasson.
Jesper Björkman, som förra året köpte båten av bröderna Rais, är av en annan åsikt.
– Jag hade ett möte med flera representanter från samhällsbyggnadskontoret i november 2020 och då sa Niklasson så här angående perioden efter arrendets slut: "Vi har inte för avsikt att lossa tamparna till Simson och knuffa ut den. Det finns inget då tar kontraktet slut utan vi vill ju att såna här saker ska löpa på. Men det bygger på att det finns en fungerande verksamhet, som det nu gör".
Med det i ryggen så antog Björkman att han i alla fall inte skulle bli borttvingad.
– Efter det samtalet började min planering för framtiden.
Men under förra året förändrades det hela.
– Detta trots att inget nytt kring pirens skick framkommit efter det Niklasson sa i november 2020, säger Björkman.
Den gamla kajen är i dåligt skick, enligt en undersökning som gjordes 2019. Under 2021 beslutades det, enligt Niklasson, att det inte längre är möjligt att ta ansvar för säkerheten och att kommunen nu bestämt sig för att låta arrendeavtalet gå ut.
Detta anser han att de förmedlat till både de tidigare ägarna och till Björkman.
De senaste åren har det gjorts insatser för att stadga upp kajen, men det skulle enligt Niklasson bli för dyrt med ytterligare åtgärder.
Björkman berättar att han erbjudit sig att anlita dykare för att kontrollera skicket på den nuvarande kajen, för att undersöka om han inte skulle kunna fortsätta med verksamheten tills kajen ska rivas. Han har även har kommit med förslaget att köpa loss piren och rusta upp den. Alternativt stå för kostnaderna i utbyte mot hyresavdrag.
– Kommunen har inte visat intresse för något av detta, trots att det står i nuvarande arrendeavtal att kommunens ambitionsnivå ska vara att förlänga avtalet.
Den nya detaljplanen ska snart ut på samråd, alltså där kommunen delar förslaget till detaljplan med berörda parter.
– Men det är troligt att en ny utformning av området inte kommer vara densamma som tidigare, säger Niklasson.
Det vill säga, det är inte säkert att det kommer vara lämpligt, eller ens möjligt, att ha Simson på platsen.
– Av vad som går att läsa på kommunens hemsida så har planeringen av denna detaljplan pågått sedan 2013. Till mig har de sagt att det rimligtvis är minst 4–5 år bort innan arbetet kan påbörjas, säger Björkman.
När bristerna i kajen upptäcktes, trodde kommunen först att Simson skulle behöva flyttas redan innan arrendeavtalet löpt ut och började då leta efter en plats där båten skulle kunna ligga tillfälligt. En som varit på tal är längst ut på piren nedanför Guldkant.
– Det fungerar inte på grund av detaljplanen. Och inte heller de andra platserna vi har undersökt har varit lämpliga, av olika anledningar, säger Niklasson.
Björkman berättar att han flera gånger tagit upp frågan om att hitta en alternativ plats att lägga Simson, men att han hela tiden fått olika besked av olika tjänstemän och att han nu fått order om att flytta båten.
– Jag förstår inte hur det kan vara sådant tvärstopp. Simson är en väldigt populär verksamhet, en viktig mötesplats och bidrar till en levande stadskärna. Varför vill samhällsbyggnadsenheten tvinga bort den? undrar han.