Simhallen räknar med kundtapp till Holiday Club

När etableringen av Holiday Club är färdig och deras planerade äventyrsbad står klart kommer de sno kunder från simhallen i Västervik. Det spår kultur-och fritidschefen.

Västervik2006-12-05 00:25
- Vi är medvetna om att vi kommer att tappa kunder om det blir en anläggning till i stan, säger Lars Danielsson, kultur- och fritidschef. Men varje bad kostar lite, skulle man tappa badgäster skulle simhallens kostnader minska.
Avgörande för hur stort kundtappet och intäktsbortfallet blir beror på äventyrsbadets utformning och vilken prisnivå det kommer att hålla. För närvarande ligger simhallens intäkter från allmänna badavgifter på cirka 1,5 miljoner kronor om året och 750 000 kronor från Nautilus gym. Från kultur- och fritidsnämndens sida ska man jobba för att få anläggningarna att komplettera varandra.
- Det här kan ha pluseffekter också, om det kommer mer folk till stan, menar Lars Danielsson.

Lars Danielssons resonemang bygger på antagandet att Holiday Club kommer att bygga en badanläggning med äventyrsinriktning och inte en anläggning med 25-metersbanor för tävlings- och motionssimning.
- Simhallen kan fungera som ett komplement till den andra anläggningen, jag tror inte att det är något dramatiskt som händer. Det är vår bedömning.
Klart är att simhallen kommer få en tydligare inriktning mot att vara en anläggning för motionssimning, simskola, skolbad, och tävlingsverksamhet.

Oavsett hur Holiday Clubs bad kommer att se ut så står simhallen inne i Västervik inför omfattande renoveringar. Anläggningen har närmare 30 år på nacken och det finns ett stort underhållsbehov av den.
- Vi måste bygga om och renovera i våtutrymmen och kring bassängen, berättar Lars Danielsson. Det finns med i budgeten och simhallen kräver mycket underhåll inom 2-3 år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om