"Servicen är katastrofal"

Britta Larsson, 84 år, i Västervik är arg. Hon gillar inte hur hon blir behandlad på apoteket när hon ska hämta ut sin medicin, - Det blir bara krångligare och krångligare. Servicen är katastrofal, det finns inte en vettig människa att tala med längre, säger hon.

Eva Fernvall , varumärkesdirektör på Apoteket AB.Foto: Hans Erik Nygren

Eva Fernvall , varumärkesdirektör på Apoteket AB.Foto: Hans Erik Nygren

Foto: Hans-Erik Nygren

Västervik2011-04-06 00:00

Britta hörde av sig efter gårdagens artikel om sämre sortiment och ibland långa tider innan medicinen kan hämtas ut.

- Men det gäller inte bara mindre apotek, det är ett styr för mig att få ut mediciner på apoteket Lejonet i Västervik, säger Britta, som inte är rädd för att tala ut om det hon upplever som ett stort problem.

Hon talar också för många äldre, som kanske inte har barn som kan hjälpa till att hämta medicinen. Själv får hon hjälp av sina döttrar som bor i Västervik.

Britta har det kämpigt just nu. Har gått igenom sju hjärtinfarkter sedan 2002 och kan på grund av detta inte göra den höftledsoperation som hon så väl behöver. Nu är hon tvärilsken på apoteksservicen, som hon tycker har blivit sämre.

Britta har fått en ny medicin som hon tycker fungerar bra. Men när den tar slut måste hon ringa en automatisk telefonsvarare, det nummer som gäller för hela Apoteket AB, där Lejonet vid sjukhuset ingår. Samtidigt måste hon vara beredd med den personliga kod hon har fått.

- Hur krångligt kan inte det vara för en gammal människa, som kanske är halvdöv. Hela systemet är fel, inte ska vi behöva beställa medicin som man på apoteket vet att någon använder.

Britta berättar om alla turer med allt för många läkare på hennes vårdcentral.

- Jag hade sju läkare på ett och ett halvt år. De skrev ut massor med mediciner, olika för varje gång. Till slut vägrade jag gå dit.

Nu litar hon bara på sjukhusets läkare, som hon får hjälp av när det gäller medicineringen.

- Det har fungerat bra, men nu ska det i stället krångla med uthämtningen. Den nya medicinen fanns inte på apoteket. Samma sak med en annan medicin som är mycket vanlig. Nu måste jag beställa själv på det där telefonnumret. Det tycker jag är märkligt. Vi betalar väl för att få lite service, säger Britta.

Eva Fernvall är varumärkesdirektör på Apoteket AB. Hon menar att det finns många bra alternativ att få sin medicin i dag om man inte själv kan eller vill besöka apoteket.

- Vi håller nu på att ta fram en ny abonnemangstjänst där man på ett enkelt sätt kan få den medicin man behöver hemskickad, men den är inte riktig klar än.

Borde inte kunderna kunna ringa direkt till sitt eget apotek på orten?
- Det är på gång, vi gör förändringen just för att kunden ska kunna ringa och höra om medicinen finns på lager.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om