Servicehjälpen hjälper äldre att handla

När covid-19 började spridas på bredare front och många äldre råddes stanna hemma bildades Servicehjälpen i Västervik. De är en sammanslutning av olika grupper som hjälper äldre med handling av mat och mediciner.

Några av de många engagerade i Servicehjälpen: Anna Ekelund, Svenska kyrkan, Malin Eriksson, Gamleby fritidsgård, Malin Ekdahl, socialförvaltningen, Linda Ross, Översums fritidsgård, Maria Elmerfjord, Svenska kyrkan, Tony Rådfalk, Återbruket, Kenneth Gusenhav, Återbruket och Magnus Lantz, TR motion och hälsa.

Några av de många engagerade i Servicehjälpen: Anna Ekelund, Svenska kyrkan, Malin Eriksson, Gamleby fritidsgård, Malin Ekdahl, socialförvaltningen, Linda Ross, Översums fritidsgård, Maria Elmerfjord, Svenska kyrkan, Tony Rådfalk, Återbruket, Kenneth Gusenhav, Återbruket och Magnus Lantz, TR motion och hälsa.

Foto: Anna Persdotter

Västervik2020-10-03 08:30

Det hela började med att Malin Ekdahl på socialförvaltningen, som i vanliga fall arbetar med kommunens IT-kaféer för äldre, fick i uppdrag att samordna hjälp till äldre som inte har hemtjänst.

Efter ett upprop började de intresserade samlas. Kyrkan hade planer för en liknande insats och tog kontakt, Återbruket fick frågan om att hjälpa till, personal från de stängda fritidsgårdarna och kommunens anhörigstödjare anslöt.

Samtidigt hade TR motion och hälsa stiltje på gymmet.

– När man hade torkat samma gymmaskin tre gånger, utan att det ens behövdes, kändes det som att vi skulle kunna göra nytta på ett bättre sätt, säger Magnus Lantz.

Tillsammans har de olika aktörerna handlat mat och hämtat ut mediciner till framför allt ensamma äldre, utan anhöriga i närheten som kan hjälpa till.

Och förutom handlingen har de också fyllt en viktig social funktion.

– Det har hänt att det blivit 55 minuter i telefonen, säger Tony Rådfalk, Återbruket.

– Först beställer de sin mat och sen pratar de om allt annat.

– En del har blivit deprimerade för att de är så isolerade, så visst finns det ett behov, säger anhörigstödjaren Margareta Eriksdotter.

Servicehjälpen kommer fortsätta med sin verksamhet under hösten, men utan fritidsledarna, som är tillbaka på sina ordinarie arbetsplatser. 

TR har fått tillbaka sina kunder och lämnat över sina uppdrag till Återbruket. Malin fortsätter som samordnare och är alltså den man kontaktar för att få hjälp.

Och hjälpen har varit uppskattad.

Anna Ekelund, diakon i Svenska kyrkan, berättar att de har haft omkring 40-50 handlingar i veckan, löst uppskattat.

– För oss handlar det om att det är något vi kan göra för att hjälpa våra församlingsbor.

För fritidsgårdarnas personal har avbrottet varit både utmanande och inspirerande, berättar Johan Ericsson och Linda Ross från Överums fritidsgård och Malin Eriksson från Gamleby fritidsgård.

– Det är speciellt att åka och handla åt någon annan. Vi hade en som gjorde en inköpslista i ordningen som varorna finns i affären, säger Linda Ross.

– Henne slogs vi om att få handla åt, skrattar Johan Ericsson.

Många har också velat bjuda på fika för att få en chans prata en stund.

– Men vi går inte in till de vi handlar åt, säger Linda Ross.

Om tiden och vädret tillåtit har det ibland kunnat bli en fika utomhus i stället.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!