Se upp för blufföretag

Jörgen Karlsson, Mulestad, varnar andra företagare för bluffmakare som försökte lura på honom en tjänst som kostar tusentals kronor, om året... annars skulle företaget avregistreras helt och hållet.

Västervik2011-03-23 00:00

- Jag var ute i skogen och sågade med motorsåg när det ringde, berättar Jörgen Karlsson. Då är det inte så lätt att hålla koncentration på vad en telefonförsäljare säger.

- I mitt fall erbjöds jag att hamna i ett företagsregister hos företaget 121.se. Han namngav grannar som också är småföretagare och påstod att de var med i registret. Jag tackade nej eftersom jag råkade höra att summan 2 900 kronor nämndes. När jag frågade så framgick det att jag skulle behöva betala 2 900 kronor om året.

- Ok, sa försäljaren, men då stryks du ur alla register och ditt företag avregistreras helt och hållet.

Då avslutade Jörgen Karlsson samtalet. Men han gick vidare och ringde kommunens konsumentvägledare.

Therese Johansson, konsumentvägledare, Västerviks kommun:

- Jag känner till det företaget. Den här typen av företag ringer oftast till småföretagare och erbjuder att de som småföretagare ska synas i någon katalog. Tydligt säger de att om man inte går med så plockas man bort ur alla dataregister. De dyker upp i olika skepnader och namn och försäljarna är mycket drivande och duktiga.

- Man har inte samma skydd som företagare som privatperson. Om man av någon anledning tackat ja, så är man ålagd att betala. Men det kan vara så att man får faktura fast man tackar nej.

- Principen är den samma som för privatpersoner, det gäller att bestrida fakturan och hänvisa till att det inte finns avtal. Bevisbördan ligger på säljaren som ofta presenterar en ljudinspelning.

- Hur mycket man än anstränger sig kan det komma inkasso. Då ska man kontakta inkassobolaget och visa upp bevis på att man har bestridit fakturan. Så länge det är en tvist så ska inga pengar drivas in. Hos kronofogden är det samma sak och där har man möjlighet att överklaga.

- Det gäller att vara noga med vad man säger till telefonförsäljare. Tacka nej och lägg på luren direkt, säger Therese Johansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om