"Se skärgårdstrafiken som infrastruktur"

Tre tongivande skärgårdsföretagare tycker att det är dags att kommunen tar skärgårdstrafiken på allvar och visar att man vill ha den kvar.

Två rederier kokurrerar om passagerna i skärgården. Det ena vill att kommunen ska ge bidrag till trafiken.

Två rederier kokurrerar om passagerna i skärgården. Det ena vill att kommunen ska ge bidrag till trafiken.

Foto: Tillfälliga fotografer

Västervik2009-12-02 10:27
Det är Lina Johansson, som driver både skärgårdstrafik och har verksamhet på Hasselö, Jan Hartman, projektledare på Rågö, och Lars Nilsson med Idö Skärgårdsliv som kräver att kommunen går in och stöttar trafiken till öarna i Tjust skärgård. Annars finns det en risk att skärgårdsturismens framtid inte blir så ljus, säger de.Företagarna tycker att kommunen borde betrakta skärgårdstrafiken som infrastruktur, som flera andra kommuner gör. Genom att stötta passagerartrafiken på samma sätt som man gör med den tunga trafiken skulle skärgårdsturismens utveckling säkras, säger företagarna i sitt brev till kommunalrådet Harald Hjalmarsson och kommundirektören Carl-Magnus Mårheden. - Jag tycker att det är viktigt att kommunen säkerställer långsiktigheten och tillgängligheten, för turister i första hand. De som kommer till Västervik ska inte behöva stå på kajen och titta ut, de ska kunna ta en båt ut, säger Hartman.Han tycker att man kan likna skärgårdstrafiken vid vägar och busstrafik på glesbygden. - Det är en relevant jämförelse. Det finns olönsamma busslinjer som man uppehåller för att hålla landsbygden levande. För att säkra en trygg utveckling av skärgårdsföretagen och turismen i hela Västervik uppmanar företagarna Västerviks kommun att engagera sig i den långsiktiga utvecklingen av skärgårdstrafiken. Utan trafiken kan företagen på öarna överhuvudtaget inte hålla sina verksamheter öppna på dagens nivå. Nu vet de inte från år till år hur trafiken kommer att fungera nästa sommar, om den ens finns kvar.- Ett rederi kan flytta eller gå i konkurs. Helt plötsligt kan vi stå utan båttrafik och vi kan inte flytta våra verksamheter som vi byggt upp. Vi är beroende av turisterna och turisterna är beroende av båtarna, säger Hartman.Han tycker att det är märkligt att kommunen kan stötta projekt som Rågö och subventionera tunga transporter, men inte passagerartrafik. - Jag ser inte skillnaden i transportstödet. En bonde får 50 procent av kommunen i stöd om han fraktar ut sina djur. Vi vill att kommunen agerar och tar tag i det här.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om