Screentryck fick order som motsvarar årsomsättningen

Gamleby Screentryck AB har fått sin största order någonsin, den motsvarar och överträffar ett helt års omsättning. Det är 400 butiker i norska livsmedelskedjan Rema 1 000 som ska ha en ny inredning i aluminiumplåt och trycket svarar Gamleby Screentryck för.

Högtryck. Just nu är det högtryck på Gamleby Screentryck AB som fått en jätteorder från Norge. Ordern överträffar ett års omsättning för företaget. På bilden granskar Jonas Andersson och vd Anders Nilsson ett reklamtryck som beställts av Åhlén city. FOTO: HANS BRANDIN

Högtryck. Just nu är det högtryck på Gamleby Screentryck AB som fått en jätteorder från Norge. Ordern överträffar ett års omsättning för företaget. På bilden granskar Jonas Andersson och vd Anders Nilsson ett reklamtryck som beställts av Åhlén city. FOTO: HANS BRANDIN

Foto:

Västervik2006-11-23 00:25
- Vi har klarat av en åttondel av ordern och väntar för närvarande på mer plåt, säger Anders Nilsson. Ordern ska levereras i omgångar med ett visst antal i månaden, därför hinner vi med. Sammanlagt rör det sig om 130 ton aluminiumplåt som ska tryckas här i Gamleby. Det är inte vi själva som har ordern utan vi samarbetar med två företag i Norge.

Styrkan för Gamleby Screentryck är att kunna trycka stort, hålla hög kvalité, leverera i tid och utföra arbetet på kort tid.
- Hela branschen är ganska ryckig, fortsätter Anders Nilsson. Det går inte att ha någon längre framförhållning så det gäller att vara rustad åt båda håll. Jag menar dels har vi en flexibel organisation och en personal som kan ställa upp på snabba vändningar för att klara plötsliga toppar. Dels gäller det att ha en bra soliditet för att flyta över vågdalarna.

- Vi har gjort stora investeringar på miljösidan och för att hänga med i utvecklingen på digitalt tryck. Det är en förutsättning för att kunna vara med och konkurrera på order som tenderar att läggas ut med allt kortare tid för tillverkning.

Företaget i Gamleby har sex anställda. År 2004 var omsättningen 7,5 miljoner. Förra året var den 5,4 miljoner. Det ger en bild av ryckigheten.
- I år ser det dock väldigt bra ut och vi kommer att göra ett mycket bra resultat, säger Anders Nilsson.
Gamleby Screentryck gör mycket arenareklam som syns runt fotbollsplaner bland annat, butiksinredningar, märkesreklam som Coca cola och Kapp Ahl. Den nya digitala printern klarar av att trycka på glas, frigolit, plast, plåt, ja till och med har företaget tyckt en hel kampanj för jeans på ohyvlat virke!

Ordern från Norge är delvis en frukt av Anders Nilssons engagemang i branschorganisationen. Han är ordförande i den svenska föreningen sedan sex år och är vice ordförande i Fespa, den europeiska organisationen där han för två månader sedan i Bratislava blev vald till ordförande. Fespa har medlemmar i 35 länder i Europa och associerade medlemmar i Kina, Tailand, Australien och Indien. Nu förhandlar Fespa även med Japan.
- Ordförandeuppdraget brukar löpa på tre år, säger Anders Nilsson, som ska ta över ansvaret nästa år i samband med organisationens stora mässa i Berlin. Han har tre tuffa år framför sig där han som chef för ett relativt litet företag i sammanhanget från ett av de mindre länderna i organisationen ska basa för den jättelika organisationen som har sitt säte i London med 13 heltidsanställda på sekretariatet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om