Schweizare fick lämna Örserum efter schism
Nu kör Vägverket i egen regi dygnet runt.
För tre veckor sedan lämnade de Västervik efter en schism med Vägverket.
- De ville inte köra så mycket som behövdes, säger Håkan Larsson, platschef.
- Nu har vi tagit in eget folk. Vi har fem lag med tre man i varje som kör dygnet runt, veckan runt, säger Larsson.
Vägverket har under lång tid varit missnöjt med det schweiziska företaget.
- Samarbetet har inte fungerat. Det har varit en hel del tjafs och olika uppfattningar om hur arbetet ska skötas.
- Vi har förlorat tid, säger Håkan Larsson.
Förhållandet mellan Vägverket och schweizarna har varit spänt. Det hölls ingen avskedsfest när de åkte hem.
- Vi vill inte se dem, vi har fått bra flyt på reningsarbetet med eget folk, säger Larsson.
Schweizarna plockade ner sina skyltar och gav sig i väg.
Utrustningen har lämnats kvar. Vägverket har betalat utrustningen i förskott och ser den som sin egendom.
I starten hade schweizarna problem att få in utrustningen i landet efter oklarheter med tullen.
Det första mudderverket som sattes i Örserumsviken var mer en leksak än ett effektivt arbetsredskap. Skanska anlitades med betydligt större muddringskapacitet.
Vidare hade schweizarna problem med Migrationsverket angående arbetstillstånd.
När dessa frågor lösts har det fortsatt varit ett spänt förhållande.
Projektet att rena Örserumsviken skulle ha avslutats nu i höst. Nu är förhoppningen att klara arbetet under nästa år.
- Det är ett brutalt projekt som sliter hårt på utrustningen. Vi har 50-70 pumpar som ska fungera, säger Håkan Larsson. Att det blir strul får vi leva med.
- Men nu flyter det bra sedan några veckor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!