"Satsningen i hamnen är helt riktig"

Arbetsplatserna skiftar ständigt. En duktig rallare måste vara beredd att flytta på sig. Ta uppdragen där de finns.
- Just nu är jag på hemmaplan i och med jobbet i Lucernahamnen, säger Tony Olsson.

Rallare. Det nya industrispåret i Lucernahamnen skall om ett par veckor vara klart. En som ser till att det blir så är Jimmy Jönsson. Foto: ANDERS LILJEGREN

Rallare. Det nya industrispåret i Lucernahamnen skall om ett par veckor vara klart. En som ser till att det blir så är Jimmy Jönsson. Foto: ANDERS LILJEGREN

Foto:

Västervik2006-10-05 00:25
Tonys tidigare arbetsplatser har varit i Norge och på senare tid har han haft uppdrag inom kärnkraften. Just nu behöver han inte veckopendla.
- Investeringen som görs på Lucerna är en mycket vettig investering. Det skall vara liv och rörelse i en hamn och i en hamnstad.
Tony Olsson tillhör inte den skara som klagar på de långa godstågens framfart genom staden och ofta nattetid.
- Jag bor på Kvennarenområdet och är van vid att tågen passerar. Det är inget som stör mig.

Han arbetar för Västerviks Svets & Allservice med uppdraget på Lucerna. I och med att det nya järnvägsspåret dras måste även oljerören som leder ner till kajen ledas om. I det uppdraget ingår svetsarbeten. Viktiga sådana.
- Folk från Inspecta kommer hit och röntgar svetsskarvarna, säger Tony Olsson. Nyligen var de här och kontrollerade att jag och min kollega Raimo Miettinen har de rätta licenserna för svetsuppdraget.
De nya oljerören skall ledas under spåret och i skyddade kanaler.
- Den här biten kommer att bli bra men det borde finnas mer att göra med oljeledningarna som leder ner till kajen.

Grabbarna som arbetar med själva järnvägsspåret kommer från Ystad och jobbar för Industrispår AB.
- Vi var här även i fjol och jobbade med den första etappen av den nya spårdragningen, säger Mikael Dahlqvist.
Även han tycker att investeringarna som görs är bra.
- Ett exempel på hur väg- och järnvägstrafik på ett bra sätt kan komplettera varandra.
Även med fartygstrafiken skulle man kunna tillägga.

Ny räls och nya slipers blir det på Lucerna. Allt är enligt Mikael mer än väl dimensionerat.
- Här är det en speciell sorts räls vi arbetar med eftersom den ligger på hamnplanen och kommer att asfalteras in.
På spåret står en märklig maskin som ser ut som en stor spindel.
- Det är en stoppmaskin. Den riktar rälsen i såväl höjd- som sidled och packar dessutom makadammen inunder, säger Mikael Dahlqvist som har arbetskamraterna Jimmy Jönsson och Ronny Antoniusson med sig i Västervik.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om