Satsning på Tjustbanan hotad

Landstinget i Östergötland vill avvakta med inköpet av fyra diesellok till Tjustbanan.
- Rykten säger att Banverket plockat bort de 200 miljoner kronor som skulle investeras i Tjustbanan. Nu vill vi undersöka ryktena, säger Marie Morell (m) ordförande i landstingsstyrelsen i Östergötland.

Västervik2007-09-12 00:25
Enligt Marie Morell är det oklart vad Banverket har sagt och inte sagt. Därför har Landstingsstyrelsen i Östergötland bestämt sig för att avvakta med upphandlingen av dieselloken.
- Vi ska undersöka saken och ta upp frågan igen i slutet av september. Först när vi vet mer kan vi bestämma om vi ska upphandla tågen eller inte, säger Marie Morell.

Landstinget i Kalmar håller fast vid sitt beslut att upphandla loken. Men det krävs att landstingen i båda länen är överens.
- Om Östergötland bestämmer sig för att inte trafikera Tjustbanan med tåg är det oerhört allvarligt för Västervik och för utvecklingen av arbetsmarknaden i regionen. Det är det absolut sämsta scenario för Västervik. I diskussionen om regionsamverkan är det inte en positiv signal, säger Anders Henriksson (s) landstingsstyrelsens ordförande i Kalmar län.

Men trots Östergötlands avvaktande hållning utgår Anders Henriksson från att landstingens uppgörelse gäller.
- Det är viktigt att Banverket och regeringen fullföljer sitt löfte att rusta upp Tjustbanan. Det är av stor vikt försöka påverka regeringen så hårt vi bara kan och det är jättepositivt om även Östergötland gör det, säger Anders Henriksson.
Tjustbanan
I Banverkets reviderade investeringsplan över prioriterade järnvägssatsningar som regeringen fick i juni flyttades satsningar på bland annat Tjustbanan fram till inriktningsplanen för 2010-2019.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om