– Det är jättekul. Och hedrande förstås, det betyder ju att min rektor och kommunens utvecklingschef som nominerat mig, tycker att jag gör ett bra jobb. Det känns väldigt bra, säger hon.
Just den här dagen är det ganska tomt på elever i klassen Hjärtat, som är en form av förberedelseklass för nyanlända. Inslussningen av nyanlända elever fungerar lite annorlunda på Skogshagaskolan, jämfört med många andra skolor.
– Eleverna är här på heltid under några veckor. Då jobbar vi med språket och kartlägger elevens kunskaper, berättar Sara Persson.
Efter några veckor är eleverna ute i ”vanliga” klasser. Några fortsätter ha lektioner i Hjärtat parallellt.
Så småningom är det endast undervisningen i svenska som andraspråk som eleverna har i Hjärtat
Därför är två av eleverna på stadsvandring med sina klasser under eftermiddagen. När de kommer tillbaka kan de med hjälp av skolans Ipad peka ut var de har varit.
Kyrkan, Rådhuset och några andra platser kommer upp på skärmen.
– Tekniken är väldigt bra att använda på det sättet. För att inte tala om alla appar som finns för att översätta. Det finns program där man kan fotografera av en hel text och få det översatt, och det blir riktigt bra översatt också.
– Men vi använder det här verktyget lika mycket, säger hon, och tar upp en blyertspenna.
Haya Allou tycker att blandningen – både tekniska hjälpmedel och papper och penna – fungerar bra.
– Jag lär mig mycket i Hjärtat. Lärarna är snälla och hjälper mig, säger hon.
Hon får snabbt medhåll.
– Ja, Sara är jättebra. Det är alla lärare på skolan, säger klasskompisen Taiem Alsaied.