Sänkta spritpriser betyder fler kryssningar

Bussbolag märker av ökad efterfrågan.

Kjell Johansson, ägare till Kjells Buss i Västervik, ser ett ökat ett intresse för kryssningar österut. Foto: ANDERSSTEINER

Kjell Johansson, ägare till Kjells Buss i Västervik, ser ett ökat ett intresse för kryssningar österut. Foto: ANDERSSTEINER

Foto:

Västervik2004-01-26 01:00
Bussbolag som arrangerar kryssningar till Finland och Åland har på senare tid märkt av ett ökat intresse från sina kunder. Detta på grund av att spritpriserna sänks på finlandsbåtarna i mars. Priset på starksprit kan bli upp till 35 procent billigare, som en följd av att Finland sänker sina spritskatter.
På Kjells Buss i Västervik har man redan märkt av det ökade intresset.
- Det har helt klart blivit ett uppsving. Folk har redan hört av sig och visat intresse för kryssningar framöver, säger Hans Jacobsson, säljare på Kjells Buss.
På Fårbobuss i Oskarshamn märker man också av den ökade efterfrågan.
- Folk har ringt till oss och undrat när priserna sänks. Vi kommer helt klart öka trafiken framöver, säger Odyle Kjellin, chef på Fårbobuss-Oscarshamns Resebyrå.
Anders Kasselstrand, chef på Ukna Busstrafik i Överum, gör inte samma bedömning. Han tror inte att de sänkta spritpriserna kommer att öka trafiken mer än marginellt.
- Människor åker på en kryssning att få rekreation, slappna av och få ett gott nöje. Det här är inga spritresor som jag ser det, säger han.
Viking Line kör kryssningar till både Åland och Finland, men planerar inte att öka den egna anslutningstrafiken.
- Vi har ingen ambition att öka trafiken på de busslinjer som går i anslutning till färjorna. Åtminstone inte i dagsläget. Däremot tror jag att kryssningar arrangerade i samarbete med bussbolag mycket väl kan öka, säger Anders Hildemar, ansvarig för Viking Lines anslutningstrafik.
Ingen tror dock att svenskarnas sprithandel på finlandsbåtarna kommer anta lika stora proportioner som den i Danmark och Tyskland.
- Till skillnad från i Danmark och Tyskland får passagerarna på finlandsbåtarna bära lasten från båten till bussen. En person kan ju i princip inte bära mer än det hon kan ta i sina två nävar, så man kan säga att införseln begränsar sig självt, säger Odyle Kjellin.
Kjell Johansson, ägare till Kjells Buss, tror inte heller på någon enorm ökning av sprithandeln på finlandsbåtarna.
- Den andel personer som reser för att köpa sprit kommer säkert att öka under en period framöver, men det kommer inte att bli lika hysteriskt som många tror. Folk kanske passar på att köpa något extra fint när de ändå är iväg. Men på den här typen av resor är inte billig sprit det primära.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om