45 procent av de intervjuade länsborna var nöjda länstrafiken 2012 i Kollektivtrafikbarometern. 1 200 länsbor mellan 15 och 75 år har tillfrågats. Under några år har nöjdheten dalat sakta, från att ha legat på 53 procent för fem år sedan.
Länstrafiken får även sämre betyg på flera delområden som prisvärde, avgångstider och linjesträckningen.
På en punkt glädjer sig ändå KLT: kundnöjdheten har stigit i den grupp resenärer som reser ofta med KLT, minst en gång i veckan.
– Mätningen visar att våra trogna resenärer tycker att trafiken blivit mer tillgänglig och relevant för deras resebehov, säger trafikdirektör Karl-Johan Bodell i en presskommentar.
Att stora grupper ändå är missnöjda förklaras med att 2012 var ett turbulent år för länstrafiken. I kommentaren till undersökningen nämner man omläggningen av betalningsrutiner och förändrade biljettpriser. Några linjer lades ner, samtidigt som det satsades på andra. Till det kom tekniska problem när det nya biljettsystemet skulle införas. Dessutom gick länstrafiken in i 2012 med ett stort underskott som behövde åtgärdas.
– 2012 var ett omskakande år för oss. Det har fått konsekvenser i mätningarna av kundnöjdheten, säger Karl-Johan Bodell i presskommentaren, och hoppas på att år med färre förändringar ska leda till att resenärerna tar till sig förbättringarna i de förändringar som gjorts.
Under de närmaste månaderna utlovas en uppdatering av biljettsystemet, där ny hårdvara ska lösa de problem som funnits.