Samråd om Tjustbanan till våren

Västervik2004-10-01 01:00
Om kanske ett halvår har planeringen av Tjustbanans ombyggnad kommit så långt att allmänheten i Västerviks kommun får tillfälle att ge synpunkter på arbetet. Planeringen för sträckan Linköping-Åtvidaberg ligger lite före och där sker så kallat samråd i dagarna.
I onsdags hölls ett möte i Åtvidaberg där representanter för Banverket och kontaktpersoner för de berörda kommunerna fanns med. Inbjudna var framför allt markägare men också andra. Ett hundratal personer kom till mötet.
I nästa vecka hålls ett samrådsmöte i Sturefors.

I Västervik dröjer det troligen till våren innan de första samrådsmötena hålls utmed banan berättar Lars Moberg som är utredningsledare på Banverket för Tjustbanan.
? Förstudien ska komma igång nästa år och vara färdig 2006 för delen Västervik-Åtvidaberg. Samrådsmötena ska ske innan förstudien är klar.
Sådana möten, där allmänhet och berörda får ge synpunkter, ska ske vid flera steg i arbetsprocessen.
? Nu fångar vi bara upp synpunkter, än har vi ju inget förslag att presentera som man kan ta ställning till, säger Lars Moberg.
Harald Hjalmarsson, kommunalråd i Västervik, deltog i mötet i Åtvidaberg:
? Jag vill vara med vid dessa möten även utanför vår egen kommun för att kunna förmedla vad vi vill uppnå med ombyggnaden av Tjustbanan, säger han.
Även om det mest handlade om sträckan Linköping-Åtvidaberg berättade man också om arbetet med hela sträckan ner till Västervik och behovet av minskad restid ända från Västervik.
? Markägarnas frågor gällde påverkan som kommer att bli av arbetet längs med banan men det finns också en förståelse för arbetet som ska ske de närmaste åren. Jag hoppas vi är i mål 2008-2010.
I en broschyr som gjorts till de samrådsmöten som nu sker i Östergötland finns bland annat en tidplan för den sträckan av Tjustbanan. Där anges 2008 för genomförande. Lars Moberg tror att Västerviksdelen av ombyggnaden sker ett år senare.

Under nästa år ska både el- och dieseldrivna tåg provas på sträckan Linköping-Åtvidaberg för att korta ner restiden.
? Vi får se om det kan förändra resandemönstret och få fler passagerare på den sträckan. Men det provet är inte avgörande för utbyggnaden, den är i hamn ändå, säger Harald Hjalmarsson.
I Banverkets broschyr sägs att restiden mellan Linköping och Åtvidaberg ska minskas till cirka 20 minuter. På den sträckan finns 43 plankorsningar. Korsningarna ska inventeras i förstudiearbetet för att se vilka som behöver ökad säkerhet. Kurvor ska också rätas ut, så att tågen kan gå fortare i framtiden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om