Samarbete kan utveckla bilens roll

Framtidens bilmodeller måste bli mer integrerade i samhället. Och enligt Vinnovas fordonsexpert Ove Pettersson har Volvo och Saab chansen att bli bäst i världen på just det.

Inte bara bilarna, utan även bilens roll i samhället kan stå inför förändring.Foto: Bertil Ericson/Scanpix

Inte bara bilarna, utan även bilens roll i samhället kan stå inför förändring.Foto: Bertil Ericson/Scanpix

Foto: Bertil Ericson / SCANPIX

Västervik2009-01-02 00:06
Bilförsäkringen kommer att bli betydligt dyrare när samhället låter bilisterna själva stå för allt större del av trafikens omkostnader. Därför testar försäkringsbolag runt om i Europa en ny typ av smartare försäkringar där man betalar efter när, var och hur man kör. Varianter på systemet finns i Italien och Spanien och har testats i England.Någon gång efter nyår lanseras det första svenska testet. Bakom det ligger ett ännu inte namngett försäkringsbolag, Vinnova, Vägverket och MHF. Talande nog saknas biltillverkarna.- Även om både Volvo och Saab alltid varit duktiga på säkerhet så handlar det mest om säkerhet kring de enskilda bilarna. Säkerheten utvecklas av civilingenjörer som inte tänker utanför boxen helt enkelt, säger Ove Pettersson, trafik- och fordonsexpert på Vinnova och adjungerad professor på Chalmers.Ingen har väl undgått att bilindustrin är i kris och att en del av krisen beror på att industrin inte tillräckligt snabbt förstått att anpassa bilarnas storlek, teknik och funktion efter samhällets utveckling. När bensinen är dyr och påverkar en redan utsatt miljö vill många kunna helt enkelt ha mindre bilar som drar mindre bensin, och allra helst bilar som inte ens drivs av fossila bränslen.Men snart väntar nya förändringar som kommer att påverka biltillverkarna lika mycket - samhällets krav på säkrare trafiksystem där bilen måste fungera mer som en integrerad del i det stora systemet.Det är där de intelligenta försäkringarna kommer in.- Varje år dör mellan 40 000 och 50 000 människor i trafiken i Europa. Det är ett slagfält där ute och det är häpnadsväckande att det har fått fortsätta år efter. De samhällsekonomiska kostnaderna är enorma, säger Pettersson.Statliga Vinnovas roll är att stödja vad man kallar behovsmotiverad forskning inom bland annat transportsektorn. De nya smarta försäkringarna som ska testas är ett exempel på detta, och Pettersson menar att det är fordonsindustrin som har mest att tjäna på att snabbt hänga på utvecklingen.- Den biltillverkare som snabbast kan lyfta blicken och tänka säkerhet ur ett samhällsperspektiv har alla chanser att bli världsledande. Vore det inte klokt av Volvo och Saab att samarbeta med till exempel Vägverket och försäkringsbolagen? Då skulle de kunna göra sina nya bilar klara för att fungera i ett system med intelligenta försäkringar. Jag är övertygad om att det kommer att sälja bilar.
Därför kan Volvo och Saab bli bäst
Det är unikt med två biltillverkare i ett så litet land som Sverige.Både Volvo och Saab är kända för sitt säkerhetstänkande.Lågkonjunkturen och bilkrisen gör att biltillverkarna är villiga att tänka i nya banor.Sverige är ett av världens mest trafiksäkra länder.Myndigheter som Vägverket och forskningsinstitut som VTI ligger långt fram när det gäller kunskap om säkra trafiksystem.IT-mognaden i Sverige är stor och det finns hög kompetens inom det som kallas ITS (Intelligenta transport system).För att skapa bättre trafiksystem måste man samarbete brett mellan fordonsindustri, vägverk, universitet och forskningsinstitutioner och försäkringsbolag. I Sverige är den typen av samarbeten vanliga och enklare att genomföra än i många andra länder.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om