Sålde trasig bil med garanti  - men står inte för reparation

En Västerviksbo köpte en bättre begagnad bil med garanti. En månad senare kokade bilen och flera delar gick sönder men bilfirman vägrar att betala reparationen. ARN ger nu köparen rätt.

Västervik2010-07-06 18:51
Allmänna reklamationsnämnden, ARN, är en statlig myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag. I en tvist mellan en Västerviksbo och en bilfirma i en annan del av landet ger ARN Västerviksbon rätt.I slutet av förra året köpte mannen en begagnad bil i Stockholmsområdet. Bilen, som är av finare modell och relativt ny, såldes för 165 000 kronor trots de många milen.En knapp månad senare upptäckte köparen att det blåste kallt i bilen och att motorn blev varm. Han kontaktade bilfirman som sa att bilen kommer att lagas och gå på garantin.På väg till verkstaden börjar bilen att koka och han tvingas bogsera bilen. Fel i värmepumpen och vattenpumpen upptäcktes. Fel som bilfirman hävdar inte går på garantin.Bilförsäljaren har senare sagt att bilen såldes som ett reparationsobjekt och att kunden var medveten om det. Västerviksbon frågar sig då om en bil som är tre år gammal och kostar 165 000 kronor kan förväntas vara ett reparationsobjekt.Även ARN är inne på samma linje. "Köparen har med tanke på bilens ålder, pris och miltal inte haft anledning att tro att bilen skulle vara ett reparationsobjekt."Om ett fel på en vara uppstår eller uppkommer inom sex månader efter köpet anser man, enligt konsumentköplagen, att det var fel på varan vid köpet. Det är då upp till säljaren att bevisa motsatsen. Något som inte gjorts i det här fallet.Allmänna reklamationsnämnden ger i sitt beslut rätt till Västerviksbon och rekommenderar bilfirman att ersätta de kostnader som mannen har haft vid reparationerna.
Beslutet måste inte följas
ARN får in omkring 10 000 ärenden varje år varav cirka 1 500 inom kategorin motor.Förra året inkom flest ärenden i kategorin bostad, 2 035 stycken.I cirka 40 procent av fallen ger ARN konsumenten rätt.Besluten från ARN är bara rekommendationer och måste inte följas. Cirka 75 procent av besluten efterlevs dock.Källa: Allmänna reklamationsnämnden
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om