Säkerheten ska höjas vid järnvägsövergångar
Antalet olyckor vid korsningar mellan väg och järnväg måste minska. Det anser Banverket, som nu har startat ett samarbetsprojekt tillsammans med bland annat Vägverket. I Västerviks kommun höjs säkerheten vid vissa övergångar, samtidigt som andra slopas helt.
I Västervik är det sedan tidigare beslutat att övergången vid Tjustbanan ska få bättre säkerhet, med bommar och nytt staket. Dessutom försvinner en av övergångarna vid Alviken i Kvännaren, samtidigt som den gångfålla som blir kvar får ljus- och ljudsignaler 2008.
Under 2006 försvinner också två plankorsningar söder om Gamleby. Enligt Torbjörn Ahlgren på Banverket Öst rör det sig om övergångarna vid Baggetorp och Ullevi.
- När plankorsningar tas bort leder vi om trafiken på ersättningsvägar till säkrare övergångar, berättar han.
Samtidigt poängterar Torbjörn Ahlgren att även om besluten redan är tagna av Banverket så finns det saker som kan förändras under arbetets gång.
- I grundplaneringen finns de här förändringarna med, men det kan hända saker under vägen som gör att det kan gå både fortare och långsammare med genomförandet.
Banverket har nu påbörjat ett samarbetsprojekt tillsammans med Vägverket och andra intressenter inom transportsektorn. Under en konferens i Västerås i går diskuterades vilka åtgärder som ska genomföras de närmaste två åren.
Dessa ligger utanför de beslut som redan tagits. Bland annat vill projektgruppen att 400 plankorsningar i Sverige ska byggas bort och att säkerheten i ytterligare 40 plankorsningar förbättras. Dessutom ska korsningar med många olycksbud kartläggas.
- Varje år dör två eller tre personer inom östra banregionen, dit Västervik hör, när de korsar järnvägen. Det är dessa tillbud vi vill komma åt, säger Mikael Fabel, som jobbar på Banverket Öst och är ansvarig för säkerhetsinformationen till barn och ungdomar.
Om de satsningar som diskuterades i går får någon betydelse för Västervik och järnvägarna i regionen kunde Banverket i går inte säga. Arbetet är bara på planeringsstadiet och några konkreta förslag finns ännu inte.
Samtidigt säger förstudien om Tjustbanans framtid att samtliga plankorsningar längs sträckan mellan Västervik och Linköping i framtiden ska byggas bort. Det rör sig om mer än 160 korsningar.
- Enligt förslagen i förstudien ska plankorsningarna helt bort, och kostnaderna för det finns med i de kalkyler vi har gjort. Men sedan är det upp till regeringen vad de beslutar om, säger Lars Moberg, Banverkets utredningsledare för Tjustbanans framtid.
Bland annat vill utredarna minska antalet korsningar genom att flera vägar strålar samman vid en gemensam övergång, att fler vägar byggs parallellt med järnvägen och att det byggs tunnlar under och broar över spåret.
- Många plankorsningar försvinner när Tjustbanan får ny sträckning mellan Överum och Åtvidaberg. Bland annat i Uknadalen finns det många besvärliga plankorsningar som vi vill få bort, säger Lars Moberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!