I måndags fanns KLT:s trafikchef Catharina Seijsing på plats för att svara på kommunstyrelsens frågor om trafikproblemen på Tjustbanan. Hon redogjorde för de problem som man haft med en nystartad tågverkstad som haft inkörningsproblem, och fordonsbrist.
– Hon sade också att man trodde att det skulle kunna fungera bättre framöver, säger Conny Tyrberg (C), kommunstyrelsens förste vice ordförande.
Kommunstyrelsens politiker lät sig inte nöja med redovisningen. Det skulle bara ha varit en information, men efter påtryckningar från liberalen Sverker Thorén blev det ett beslutsärende. En enig kommunstyrelse bestämde att man ska skriva till både länstrafiken, och länstrafikens huvudman landstinget och kräva en redogörelse för vad man ska göra åt problemet.
– Jag tycker att det framgick att det har funnits en brist på kompetens, säger Sverker Thorén.
Conny Tyrberg (C) förklarar varför kommunen ska trycka på, även om tågen inte är något kommunalt ansvar:
– Vi är de som märker när saker inte fungerar här uppe. Vi får många samtal om det här.
Han lägger dock till att han tror att KLT tar problemen på allvar.
Vid mötet redovisades statistik för året så här långt. Ungefär 40 procent av tågavgångarna har fått ställas in. Det har gått upp och ner över året. I maj var det bara var fjärde tåg som gick.
Oppositionspolitikern Harald Hjalmarsson är hård i sitt omdöme:
– Så urbota dåligt att man skäms.
Han tycker inte att det räcker med utfästelser om att det ska bli bättre. Han vill se att någon tydligt tar ansvar.
– Länet har beställt tågtrafik, men det har inte levererats som det ska.
Kommundirektören Anders Björlin tar ett exempel.
– I dag betalas det vite vid inställda tåg. Kanske är det inte tillräckligt.