Så ska handlarna locka fler kunder

Handlare i stadskärnan och butiker vid infarten har tidigare varit konkurrenter om Västervikskunderna. Men nu vill centrumhandlarna ha ett ökat samarbete för att locka kunder från andra städer.

Siktar på fler besökare. Centrumföreningens ordförande Ulrika Pecher vill utveckla samarbetet med butiker som inte ligger i stadskärnan. Detta för att locka fler shoppare från andra städer. Arkivbild: Matilda Ahl

Siktar på fler besökare. Centrumföreningens ordförande Ulrika Pecher vill utveckla samarbetet med butiker som inte ligger i stadskärnan. Detta för att locka fler shoppare från andra städer. Arkivbild: Matilda Ahl

Foto:

Västervik2007-11-17 00:25
Centrumföreningen, med 65 butiker som medlemmar, har tidigare koncentrerat sig på att öka köplusten i centrala Västervik.
Men i takt med att handeln expanderar utanför stadskärnan vill man nu utöka samarbetet med dessa butiker. Centrumföreningen hoppas att cirka 30 handlare i de nya köpområdena ska vilja bli medlemmar i föreningen, som även överväger ett namnbyte. Gemensam och kraftfullare marknadsföring av Västervik som shoppingstad är ett mål med den nya strategin.
- Vi tror att många inom externhandeln skulle ha stor nytta av ett samarbete även om några är centralt styrda. Vi har en bra mix av vacker stadskärna och stora företag utanför som drar mycket folk. Varje enskild butik når inte ut, men genom samarbete kan vi sikta längre, säger Centrumföreningens ordförande Ulrika Pecher som bedömer att intresset för att samarbete är stort.
Det tidigare konkurrenstänkandet om Västervikskunderna ska nu alltså överges för att locka köplystna från andra städer.
- Det gäller att få hit folk utifrån, sedan får man konkurrera om kunderna när de är här i Västervik.

Föreningen vill även hitta attraktiva kombinationer av shopping och turism.
- Vi vill hitta ett samarbete med besöksnäringen för att förlänga säsongen. Det räcker inte att det finns en bra centrumhandel och ett Rusta för att folk ska åka hit. Därför måste man utveckla paket med exempelvis shopping, skärgård och boende.
I april drar föreningen även igång med söndagsöppet vid några enstaka tillfällen.
- Vi vill försöka för att se hur det går. Vi vet att tillgänglighet är det viktigaste av allt. Där spelar öppettiderna en stor roll.

Målet att locka fler kunder från andra städer gör att föreningen väljer att avsluta en del evenemang som riktar sig till Västerviksbor, men som inte ger någon större effekt för handeln. Exempelvis avslutas seniordagen och påskparaden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om