Undersökningen gjordes på uppdrag av Regionförbundet, och handlar om hur väl svenskarna känner till länet och dess turistmål, och vad de tycker om dem. Liknande undersökningar har gjorts år 2000, 2004 och 2008.
Resultatet är positivt för Kalmar län och besöksnäringen här. Allt fler känner till Visfestivalen, Astrid Lindgrens Värld, Glasriket och andra turistmål, och många vill åka till.
– Omvärldens bild av Kalmar län är betydligt mer positiv än vår egen, sade Håkan Brynielsson, regiondirektör, vid en presskonferens som sändes via videolänk på Campus Västervik.
Och de besökare som varit här är nöjda med sin vistelse. Västerviks största turistmål, Lysingsbadet, skärgården och Västerviks stadskärna, får samtliga en stark fyra på en sexgradig skala. Mest populärt i länet är Astrid Lindgrens Värld, som får 4,8 i betyg.
Visfestivalen är det evenemang i Västervik som allra flest av svenskarna känner till – hela 70,7 procent har hört talas om evenemanget. Nio procent har tänkt åka hit någon gång de närmaste tre åren.
Kännedomen om Västerviks skärgård har ökat från 55 till 59 procent.
Stina Porsgaard, turistchef i Västervik, gläds åt de fina siffrorna – och förklarar att de kan användas i kommande marknadsföring av kommunen.
– Det här visar att vi är på rätt spår.
På nästan samtliga punkter ser det bättre ut än tidigare – men inte när det gäller de geografiska kunskaperna hos de tillfrågade. Nästan alla kommuner i länet har sämre siffror än tidigare jämfört med 2008, undantaget Kalmar och Öland. Den äldre generationen är dock bättre än yngre på att placera ut orterna på Sverigekartan.
– Det här är något vi behöver ta till oss och fundera på. Det är viktigt att finnas i folks medvetande, och att man kan placera ut Västervik på kartan, säger Stina Porsgaard.