Kör du bil mellan Västervik och Linköping varje dag? Då kan du tjäna en hel del på att lösa ett 30-dagarskort i stället. Även om bilen är bränslesnål så kostar det mer än dubbelt så mycket att köra bil varje dag jämfört med att ta tåget. Och då är inga parkeringsavgifter inräknade.
När det gäller sträckan Västervik- Vimmerby är skillnaden mindre, åtminstone om du har en bil med låg bränsleförbrukning. Pendlarna som tar bussen kan dock räkna med att tjäna minst 600 kronor per månad, enligt vår kartläggning.
- Men då ingår i kortet att man kan åka hur mycket man vill inom hela Kalmar län, och hur många resor som helst. Man kan åka och hälsa på en kompis i Oskarshamn, till exempel, säger Viktor Lovén, marknadskommunikatör på KLT, Kalmar Läns Trafik.
Till Norrköping är det knepigare att pendla med kollektiva färdmedel. Pendlarna måste antingen ta Kustpilen till Linköping först, och sedan åka regionaltåg till sin slutdestination. Det går också att stiga av i Falerum, och sedan ta buss därifrån.
KLT höjde priset på sina 30-dagarskort med fyra procent i september.
- Det har med ökade kostnader att göra, säger Viktor Lovén.
Vad får ni för reaktioner på priserna från era resenärer?
- Ibland får vi höra att det är för dyrt. Många vill åka gratis, och alla vill ha rabatter. Men det måste ju betalas på något sätt. Jämför man med för att åka själv i bil så är det ju billigt.
Sammanlagt registrerade KLT drygt sex miljoner resor förra året. Av dem använde 80 procent olika typer av pendlingskort. Resandet ökade med 2,2 procent jämfört med 2009.