Så många åker fast för sjöfylleri

Nio personer i hela länet har dömts för sjöfylleri de senaste tre åren. Sju av fallen är från Västervik.

sjöfylleri. De senaste tre åren har sju personer dömts för sjöfylleri i Västervik.

sjöfylleri. De senaste tre åren har sju personer dömts för sjöfylleri i Västervik.

Foto: Ola Axman/arkiv

västervik2016-08-10 05:30

Sett till hela landet hamnar Kalmar län högt upp på listan över antalet sjöfyllor sedan 2013.

Men på det stora hela är sjöfylleri inget utbrett brott, menar presskommunikatören Mattias Nilsson, på Kustbevakningen.

– Flest fall har det varit i skärgådarna Stockholms län, Västra Götalands län och Norrbottens län. Det är där det bor mycket människor på öarna och finns en hel del restauranger och annat som folk ska ta sig till och från, då är det naturligt att det blir fler som kör onyktra.

De har flest fall

Stockholms län har flest fällande domar med 56 stycken, följt av Västra Götalands län, 31 stycken, och Norrbottens län, 12 stycken.

Den typiske fylleristen på sjön är en man med motorbåt, säger Mattias Nilsson.

– Generellt ser det ut så. Men man ska komma ihåg att sjöfylleri inte är speciellt vanligt. Det är inget mängdbrott, om man säger så. Bilden som kollegor i Västervik ger är att båttrafiken ändå är väldigt bra där och att de som kör båt kan sina saker.

– Samtidigt är motorbåtar så mycket snabbare idag än förr. Det gör det ännu farligare om man blandar in alkohol, menar han.

Värst i länet

Sju av de nio som dömts för sjöfylla i länet har utfört brottet i Västervik. De övriga två är fall från Oskarshamn och Mörbylånga.

Totalt i landet har 150 fällande domar avkunnats för sjöfylleri eller grovt sjöfylleri sedan 2013.

Statistiken är siffror som Nyhetsbyrån Siren tagit fram från landets tingsrätter. James von Reis, sjöåklagare vid Göteborgs åklagarkammare, bekräftar bilden att det nästan enbart förare till motordrivna fritidsbåtar som döms för grovt sjöfylleri. Segelbåtar berörs sällan.

– Då ska man ha varit bevisligt klantig, att man till exempel kört på någon. Och det är riktigt ovanligt, säger han till Nyhetsbyrån Siren.

Sällan till åtal

Det är främst grovt sjöfylleri som avgörs i tingsrätten, medan sjöfylleri av normalgraden oftast avgörs via strafförelägganden.

– Det är ganska ovanligt att åtala för sjöfylleri om det inte är grovt. Det är om brottet förnekas som det kan leda till åtal, säger James von Reis till Siren.

Antalet strafförelägganden under samma period är totalt 217 enligt statistik från Åklagarmyndigheten.

Sjöfylleri

Sedan den första juni 2010 finns en fast gräns på 0,2 promille för sjöfylleri. Regeln gäller alla fartyg som kan framföras i minst 15 knop eller har ett skrov som är minst tio meter. Både den som framför fartyget och personer ombord, med uppgifter som har stor betydelse för fartygets säkra framförande, omfattas av reglerna. Lagen gäller för såväl yrkessjöfart som fritidssjöfart. Även när det gäller grovt sjöfylleri har straffansvaret utvidgats för de fartyg som omfattas av promilleregeln. Den som har 1 promille alkohol i blodet eller mer döms i normalfallet för grovt sjöfylleri.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om