Så går det för handeln i Västervik

Turisterna kom tidigt till Västervik i år och de är väldigt många. Det är något som butikerna i stan känner av.

Positiv. Tobias Ahlstedt, projektledare för handelsfrågor och evenemang, konstaterar att det är väldigt mycket turister i Västervik i år.

Positiv. Tobias Ahlstedt, projektledare för handelsfrågor och evenemang, konstaterar att det är väldigt mycket turister i Västervik i år.

Foto: Anders Steiner

Västervik2016-07-30 14:45

Rekordvärme och sol kanske man skulle kunna tro påverkar handeln negativt, men det är inget handlarna i Västervik har märkt av. Irma Sonjic, butikschef på VeroModa, säger sig vara mycket nöjd med säsongen så här långt.

– Det var mycket turister tidigt i år. Förra veckan var det lite lugnare. Det var ingen speciell aktivitet i stan mer än Löga (beach party red. anm.) och ungdomarna höll sig nog mest där ute. Men annars har det varit full fart hela tiden. Det är roligt att folk hittar hit.

Vid en jämförelse med tidigare somrar tycker hon att det verkar ha varit mer turister från olika håll i år och inte en lika tydlig majoritet av danskar och tyskar.

Får medhåll

Irma Sonjic får medhåll av Helena Schollin på inredningsbutiken Formbar en bit bort på gatan. Hon tycker att det har varit ett bra tryck på turister och shoppingsugna.

– Det känns som om det har varit mycket folk i omlopp, konstaterar Helena Schollin.

Tobias Ahlstedt, projektledare för handelsfrågor och evenemang på Västervik Framåt, bekräftar Helena Schollins bedömning. Under Visfestivalen gjordes mätningar över hur många som korsade festivalstråken. Det har rört sig om mellan 10 000 och 14 000 personer varje dag.

– Det är en trevlig siffra, konstaterar en nöjd Ahlstedt.

Pocket går bra

Frederic Wall, på Hultgrens bokhandel, upplever inte läget på samma sätt. Spontant känner han att det nog har varit lite lugnare i butiken nu än vad det var förra året, men pocketböcker säljer alltid bra. Dem tar man med sig till stranden om det är fint väder och till fåtöljen när det blir regn. När det gäller det relativt nya sortimentet av internationella tidningar och magasin tycker han däremot att han kan se en försäljningsökning under sommaren. Att läget kan skilja mellan olika branscher kan han mycket väl tänka sig. I bokhandeln är det tydlig skillnad mellan hur många som kommer in genom dörren beroende på om morgonen bjudit på sol eller har varit molnig.

– Även om det är sol nu, så bestämde sig folk redan i morse för vad de skulle göra i dag, menar Frederic Wall. Hade det varit soligt hade de gett sig iväg till stranden, men nu var det inte det och det blev stan i stället.

Hos Irma Sonjic har inte morgonvädret spelat någon roll. Det har varit väldigt bra med kunder oavsett.

– Folk tröttnar på att ligga i solen. Dessutom kan det nog vara skönt att komma in där det finns lite sval luft, tror hon.

Brett utbud

Att folk handlar beroende på väder är Tobias Ahlstedt övertygad om. Hans siffror pekar på varierade resultat för kommunens handlare. Några har ökat sin försäljning i sommar och andra har inte nått samma nivå som förra året.

– Vi har en bred palett av olika butiker och kedjor, säger Ahlstedt, som har hört folk uttrycka sig i stil med "Wow, inte visste jag att Västervik hade det här utbudet!".

Men än är det fortfarande några veckor kvar på säsongen, med flera stora evenemang, och inte förrän allt är över kan en summering över sommarens handel ske.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om