Anders Sydborg säger till VT att m/s Luleå är sprängd och när vi frågar om sprängningen skedde utan tillstånd blir han upprörd.
- Så fort jag är inblandad så skrivs det en massa skit. Alla tillstånd fanns för sprängningen och alla lagar är följda, vi hade bärgningsrätt. Det har gjorts en ägarutredning och sprängarna har fått klartecken.
Sydborg är konsult åt företaget Ocean Recycling som sprängt lastfartyget på havsbottnen. Han säger att dykarna gått igenom hela vraket och att vissa delar av vraket bärgades redan 1952.
Anders Sydborg vill åt skrovet och den järnmalm som finns kvar av lasten men han säger att han inte vet hur stora volymer det rör sig om.
- Det var 8 000 ton järnmalm i lasten från början men jag vet inte hur mycket som är kvar och hur mycket som bärgades på 50-talet. Det ska utredas.
Sydborg säger att kvalitén på den 70 år gamla malmen är bra, trots att fartyget är väldigt sönderskjutet.
- Malmen skulle till Hitler för vapentillverkning. Att spränga vraket är både billigast och enklast om man vill bärga det.