Så drabbas lokala taxibolag av förarbristen

Bristen på taxichaufförer i Sverige utgör inget problem för Västerviks taxibolag.

Muhened Al-Mahdawi, chef för Västerviks taxi, berättar att taxiförarbristen inte drabbar hans företag.

Muhened Al-Mahdawi, chef för Västerviks taxi, berättar att taxiförarbristen inte drabbar hans företag.

Foto: Karin Hertz/Arkiv

Västervik2021-08-30 17:00

Som vi rapporterat tidigare så gick Svenska Taxiförbundet i veckan ut med information om att det råder stor brist på taxiförare nationellt. Samtidigt vittnar Vikbolands Taxi, som kör färdtjänstresorna i Västerviks kommun, om att de har ett överskott på chaufförer.

Muhened Al-Mahdawi är chef för Västerviks Taxi. Han säger att de inte har drabbats av personalbristen utan att de klarat av sommaren, som innebär högsäsong, bra.

– Jag har haft tur, det har varit många extrapersonal som hoppat in och så har vi haft ordinarie personal som tagit semester lite senare. Vi har klarat oss, vi hade det mycket svårare med att hitta personal för två år sedan, säger Al-Mahdawi.

– Det har gått jättebra, över förväntan.

När pandemin slog till sjönk antalet taxiresor markant för taxibolaget.

– Det var tufft, berättar Al-Mahdawi och fortsätter:

– Det gäller att ha bra, flexibla anställda, och det har min personal varit. De har kunnat vara hemma och tagit ledigt när det inte funnits jobb, och de har kunnat jobba när det funnits jobb.

Trots pandemin har Västerviks Taxi kört, och kör, som vanligt.

– Vi har inte dragit ner på kvällar eller helger. Då tror folk att vi inte har öppet alls, och då är det svårt att få tillbaka kunderna, säger Muhened Al-Mahdawi.

Från Gamleby utgår Gamleby Taxi och buss, som inte heller de märker av taxibranschens förarbrist. Detta då de trots sitt namn inte är beroende av taxiförare.

– Vi har inga anställda taxichaufförer, utan vi har bara busschaufförer, berättar företagets Denise Westerholm.

Karta: Västerviks Taxi AB
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!