Michelle Karlsson, butikschef på Jeansbolaget är nöjd med årets julhandel.
– För vår del har det varit väldigt bra, vi har gjort en ökning.
Hon berättar att kunderna är medvetna att det är billigare priser under Tjejkvällen i september och senare under Black Friday.
– Black Week dödade lite av försäljningen in på december. Förra året var det inte lika stort, i år hade butiker erbjudanden hela veckan. Kunderna vet att det är billigare då, så det är klart man handlar då. Vilket märktes i försäljningen rent generellt.
Michelle berättar att det var ett bra tryck i butiken under tisdagen när mellandagsrean startade.
Även Hemtex är nöjda med årets julhandel.
– För oss har julhandeln varit väldigt bra. Vi har en lång julhandel som börjar redan första november, när folk ska köpa julgardiner, berättar Lena Landberg.
I år slog e-handeln rekord från tidigare år, där 35 procent av julklappsinköpen skett via internet.
– Jag har varit rädd att många skulle handla via nätet, men upplever inte att folk gjort det.
Susanne Clintholt tog över Mantica i somras och tycker julhandeln har levt upp till hennes förväntningar.
– Eftersom det är första året kan jag endast jämföra med förra årets siffror, det har varit bra och levt upp till mina förväntningar.
För henne tog julhandeln fart veckan innan julafton.
– Då var det en väldig rush.
– Det har varit populärt att ge bort plånböcker och handskar i julklapp. Sen har det varit många som ska åka bort i januari och som köpt resväskor.