Rondell sparar 27 miljoner

Det blir inte bra med en planskild korsning vid Jenny. Den får inte plats. Därför vill tjänstemännen nu hellre ha en rondell, som dessutom är 27,5 miljoner kronor "billigare".

En rondell i ridskolans beteshage är det alternativ som tjänstemännen förordar som trafiklösning vid Jenny.  Grafik: Flygfältsbyrån

En rondell i ridskolans beteshage är det alternativ som tjänstemännen förordar som trafiklösning vid Jenny. Grafik: Flygfältsbyrån

Foto:

Västervik2009-01-21 00:08
Till en början förordade tjänstemännen en planskild korsning. Sedan dess har en konsult fått titta närmare på de olika alternativen, och då har det visat sig att det inte blir så bra med en planskild korsning, trots allt.Problemet är att man måste utgå från den passage under infarten som redan finns för järnvägen, och även om det utrymmet är tillräckligt, är det för trångt runtomkring för att få till bra av- och påfarter för biltrafiken. Avfarten blir för brant och avsvängningsfilen för kort. Därför finns det risk för köbildning på avfarten. Vidare går det inte heller att ha 70 kilometer i timmen på infarten, som var planerat. Casper Rosén, projektledare, tror i stället att maxhastigheten hade fått bli 50.- De tekniska problemen, i kombination med en ekonomisk syn på det, gjorde att vi åter började titta på en cirkulationsplats, säger han.Något som ytterligare talar för en cirkulationsplats - rondell - är att den "bara" kostar 15 miljoner kronor, medan en planskild korsning beräknas gå löst på 42,5 miljoner kronor.En rad ritningar visades på tisdagskvällen vid det samrådsmöte som hölls i Jenny. Flera av de närboende och andra berörda ställde sig positiva till rondellförslaget, bland andra ridskolechefen Bertil Wilén.Den ritning över rondellen som nu är ute på samråd, har redan ritats om. Några kurvor har rätats ut lite. Men tanken är inte att det ska gå att köra fort där. Då blir det för farligt för de oskyddade trafikanterna, som får korsa infarten på ett nytt övergångsställe precis i anslutning till rondellen. Nuvarande övergångsställe försvinner.Vid samrådsmötet uttrycktes önskemål om att få en tunnel under infarten. Det skulle kosta 4 miljoner kronor extra. Vägen förbi Målserums ridskola kommer att stängas av för biltrafik, när den nya Målserumsvägen har byggts.Beräknad byggtid för rondell och ny Målserumsväg är åtta månader. Casper Rosén hoppas att arbetet ska kunna starta redan i år.Det är kommunstyrelsen som bestämmer vilken trafiklösning det ska bli på platsen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om