Han riktar skarp kritik mot långa väntetider till 1177

­­­­Tillgängligheten till 1177 Vårdguiden på telefon är under all kritik. Det menar oppositionsrådet Jimmy Loord (KD). Nu riktar han skarp kritik mot regionmajoriteten och undrar när man tänker reagera?

Yvonne Hagberg håller med om att väntetiden för att nå fram till telefonguiden 1177 är orimligt lång. Samtidigt tycker hon att fler borde ta chansen att boka om och av via 1177.se i stället.

Yvonne Hagberg håller med om att väntetiden för att nå fram till telefonguiden 1177 är orimligt lång. Samtidigt tycker hon att fler borde ta chansen att boka om och av via 1177.se i stället.

Foto: Janerik Henrsson/TT

Västervik2021-09-10 06:00

– Regionen är så långt ifrån uppsatta mål som det går att komma, menar han.

Region Kalmar läns mål är att 95 procent av samtalen till 1177 ska besvaras inom nio minuter. Den långsiktiga målbilden är däremot en väntetid på högst fem minuter.

– Under de senaste sex månaderna har de som ringer i snitt fått vänta runt en halvtimme på att komma fram. I juli var medelväntetiden närmare 40 minuter. Sedan i april är det bara några enstaka procent som har kommit fram till 1177 inom rimlig tid, säger Loord.

Regionråd Yvonne Hagberg (S), med ansvar för hälso- och sjukvård, håller med om att de långa väntetiderna för att nå telefonguiden 1177 inte är acceptabla.

– Vårt mål för 2021 är att 40 procent ska komma fram inom nio minuter men sedan januari månad i år, då 28 procent kom fram inom nio minuter, har siffran sjunkit.

Vad beror det på?

– Alla förvaltningar inom sjukvården påverkar varandra. Det är inte ovanligt att patienter ringer 1177 när de inte får kontakt med sin specialistmottagning.

– Det borde finnas fler möjligheter att boka av och boka om tider digitalt, och om alla som hade den möjligheten tog den skulle det se annorlunda ut, säger Yvonne Hagberg.

Vad görs för att få bukt med problemet?

– Bland annat jobbar vi för att fler regioner ska gå med i den nationella samordningen för 1177 som innebär att man regionerna emellan hjälps åt med arbetsbelastningen. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!