Resandet på Tjustbanan ökar

Tjustbanan drar allt fler resenärer. Och få turer har ställts in sedan de nya Itinotågen togs i drift.

Resandet ökar på sträckan Västervik-Linköping sedan de nya tågen togs i drift. 
Foto: Staffan Eliasson

Resandet ökar på sträckan Västervik-Linköping sedan de nya tågen togs i drift. Foto: Staffan Eliasson

Foto: Staffan Eliasson

Västervik2010-07-22 10:54
- Det är framför allt morgonturerna som är välbesatta. Redan första veckan fick en del resa stående, säger Katarina Seijsing, trafikchef på KLT.Men det går inte fler turer sedan förra året, då antalet avgångar ökade från fem till åtta i båda riktningarna varje vardag. Om resandet fortsätter uppåt kan KLT förbättra turtätheten ytterligare, eller koppla ihop två tågset. Något som inte sker i dag. Och i sista hand köpa in tågset med tre vagnar. Är Itinotågen snabbare än de gamla?
- Man kan max köra i 120 kilometer i timmen på spåren. De är inte byggda för högre hastigheter, så restiden har inte kortats förklarar Katarina Seijsing.Så här långt har inte mer än fem till sex turer ställts in. Orsaker är datafel och andra "barnsjukdomar".- Det har gått förvånansvärt bra. Det är alltid inkörningsproblem, men de nya tågen är ändå stabila, säger Anders Nyberg, affärschef på Veolia Transport som kör tågen.Itinotågens föregångare var skramliga och slitna och ersattes ofta med buss.-Det är som att jämföra en T-Ford med en Formel 1-bil, säger Anders Nyberg.I snitt har dock två tåg dagligen blivit stående på grund av signalfel, med förseningar på upp till sex minuter som följd.- Efter semestern ska vi ställa in de så kallade signalkorten i fordonen och därefter ska problemet vara avhjälpt, förklarar Anders Nyberg.Joakim Johansson från Gamleby kan tänka sig att oftare ta tåget till Linköping, dit han reser ett par gånger i månaden för att hälsa på kompisar.- De nya ställs förhoppningsvis mer sällan in, säger han.Han tycker att Itinotågen är fräscha och gillar att luftkonditioneringen alltid fungerar.- Tidigare var den ofta trasig och man fick åka med nedvevade rutor, säger han.
Siffror efter sommaren
KLT sammanställer nu de så kallade ombordmätningar som gjorts under sommaren på de nya tågen.Vid dessa tillfällen har man räknat antal resenärer och frågat var de gått på och vart de ska åka.Efter semestern presenterar resebolaget hur mycket resandet ökat i siffror.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om