Rena hjulafton i Locknevi
I lördags var det rena h(j)ulafton för den stora publiken som besökte årets motorshow vid Locknevi bygdegård.I år firade man tio års jubileum och det i ett perfekt väder för den stora och intresserade publiken.
Hundar och bilar. Torgny Gunnarzon från Gamleby kom med sin fina Austin Healy Sprint från 1960. Här ses Torgny tillsammans med sina hundar Mattis och Smulan som också fanns med på motorshowen.
Foto:
Som vanligt fanns där också en perfekt konferencier i Bengt Grafström som hela tiden lotsade publiken genom det omfattande programmet.
Där bjöds det på endurouppvisning med förare från Gammalkils Motorklubb och Vimmerby MS. Det bjöds också på Locknevi klassikern, vilket är en kort men intensiv rallysprint med olika rallybilar, varav en hel del veteraner.
Ser man sedan till alla de fordon som visades upp, fanns där bilar, mc och traktorer av alla möjliga märken, den ena finare än den andra och där den äldsta bilen nog var en T-ford från 1919, vilken idag ägs av John Hällmar från Vimmerby.
Den här T-forden köptes av min morfars far och hans bror 1919, berättar John Hällmar, och den har alltså varit inom samma släkt under alla år.
Bland alla de bilar som fanns på plats måste nämnas bland annat den fina Nash från 1929 som ägs av Agne Larsson i Gamleby. Vidare fanns där Sven Carlsson från Loftahammar med sin Volvo Droska 1951, eller varför inte den underbart fina Volvo PV 544 Sport från 1961 som var vacker som en möbel.
Ett antal bilar som inte är speciellt vanliga fanns det också. Bland annat ett par Saab Sonett, vilka man inte ser speciellt ofta. På plats fanns två stycken. En från 1968 och en från 1972.
Där sågs också en Porsche 356 A från 1956, ägd av Torbjörn Fredriksson från Mjölby.
Torgny Gunnarzon från Gamleby fanns också på plats. Han kom körande i sin Austin Healy Sprint från 1960, en lite annorlunda modell.
En helt unik bil fanns också på plats i den Ford RS 200 Evo som Mats Karlsson från Vimmerby visade upp. Den här bilen byggdes 1985-1986 i endast 200 exemplar för att användas i rally Grupp B. Bilen kunde bara användas i ett fåtal VM-tävlingar innan klassen förbjöds 1986. Bilen användes då istället inom rallycross och backtävlingar.
Under byggtiden färdigställdes 24 stycken Evo, vilken har större motor, kraftigare transmission, 4-hjulsdrift och större bromsar och med en motoreffekt på cirka 600 hästkrafter.
Idag finns kanske 8-10 stycken Evo kvar i hela världen, varav endast två i Sverige.
Utan tvekan är detta med Locknevi Classic Motorshow en gång om året en verklig höjdpunkt för den motorintresserade, vilket både antalet fordon och publik visar då även årets arrangemang blev en verklig succé för arrangörerna inom Locknevi Bygdegårdsförening.Text och bild:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!