Sedan Rysslands invasion av Ukraina har dieselpriset ökat med nästan fyra kronor per liter.
Under fredagsmorgonen kostade en liter diesel nästan 25 kronor, 24.77 låg priset per liter på då. Det är en höjning med nästan 25 procent på kort tid.
Christian Pettersson äger och driver Fraktkonsult Expressbud i Västervik. Han säger att man tvingats höja sina priser under flera omgångar. Han har nio anställda.
– Kortsiktigt spelar det inte så stor roll för mig och mina anställda. Priset för oss höjs, vi måste höja priserna. Än så länge går våra kunder med på det. Frågan är hur länge det håller?, säger han.
Han är mer orolig för var det ska ta vägen i långa loppet.
– Om det blir alldeles för dyrt kommer det att leda till en kollaps av systemet. Man kommer inte handla på samma sätt, och alla transporter blir färre.
Han säger att situationen i Ukraina är svår att påverka, men på längre sikt vill han se skattesänkningar på drivmedel, bland annat.
Oskar Olsson äger Stadsbudskontoret i Västervik. Han säger att deras större avtal har en klausul där priserna höjs i takt med bränslepriserna.
– Men de mindre avtalen är ofta på tre månader, men fast pris. En sådan här ökning betyder att vi kan gå back på flera jobb.
Han säger att man nog får fundera på hur man vill ha det i framtiden.
– Vi skickar tomater från Spanien till Sverige. Vad tror du det kommer att kosta när drivmedlet går upp som det gör? Då kanske man måste tänka om, eller hur?
– Det handlar ju både om miljö och kostnader som inte blir hållbara.