Ramadan som den stora köpfesten

Att ramadan är en stor kommersiell företeelse är ingen tvekan om.

Mångkulturell satsning. I Coops mathyllor kan man hitta matprodukter från alla möjliga delar av världen och så är det numera i de flesta större matbutiker, även Ica, Hemköp och Willys. Coop i Västervik har dessutom gjort en särskild satsning på mat från Balkanområdet. Foto: Anders Steiner

Mångkulturell satsning. I Coops mathyllor kan man hitta matprodukter från alla möjliga delar av världen och så är det numera i de flesta större matbutiker, även Ica, Hemköp och Willys. Coop i Västervik har dessutom gjort en särskild satsning på mat från Balkanområdet. Foto: Anders Steiner

Foto:

Västervik2006-10-18 00:25
Eftersom många svenska muslimer har släktingar spridda över världen har flera telefonoperatörer kommit på att det lönar sig att ha erbjudanden om rabatterade telefonsamtal under ramadan. Under en sådan här stor och viktig högtid vill förstås många ha kontakt med sina nära och kära och antalet telefonsamtal till utlandet ökar.
Ramadan brukar ofta jämföras med det kristna julfirandet eftersom avslutningen firas med en stor fest. Eid al-fitr kallar araberna den och i Turkiet kallas den Bayram.
Festen börjar den första Shawwal, som är månaden som följer efter Ramadan. I år blir det omkring den 22 eller 23 oktober och festen pågår sedan i flera dagar. Det lagas festmåltider och delas ut presenter.

De senaste åren har även svenska handlare börjat uppmärksamma festens kommersiella betydelse och i större städer satsar många, särskilt matbutiker, på ett större sortiment av de produkter som är populära under ramadan och vid Eid-festen.
I Västervik har inte matbutikerna satsat något särskilt just för ramadan, men de flesta av de stora matvarukedjorna, som Coop, Ica och Willys satsar allt mer på etnisk mat.
- Jag har inte upplevt att en speciell satsning på just Ramadan har efterfrågats. Den uppfattningen jag har fått är att de som firar ramadan till största delen använder de produkter som redan finns i vårt sortiment, säger Jerry Rosengren, butikschef på Ica Kvantum.
- Visst säljer vi mer av dadlar och fikon, men det tillhör ju sådant som vi normalt har i butiken. Vi skulle gärna ha beställt lite lyxdadlar, av den sorten som brukar komma till jul, men det finns inte att få tag i redan nu.

Inte heller på Coop Extra har det varit någon extra efterfrågan på något under ramadan.
- Vi har ett ganska stort sortiment och har börjat satsa ännu mer på etnisk mat. Bland annat samarbetar vi med ett företag här i Västervik som importerar varor från Balkan-området. Vi diskuterar ständigt vilka produkter vi skulle kunna ta in för att förbättra sortimentet, säger Tommy Dellemyr, butikschef på Coop Extra.
Willys däremot, har gjort en medveten satsning på ramadan i hela landet. I Västervik har försäljningen av deras "globala" sortiment ökat med 85 procent enligt Irene Seideman, ansvarig för satsningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om