Räls rustas upp i stormens spår
Foto: MAGNUS GLANS Bengt Tenander, till vänster, och Per-Inge Karlsson kapar blixtsnabbt räls ovanför Storebro med en slipmaskin av bamseformat.
Foto:
? Rälsen var sliten på flera håll och de närmaste månaderna kommer ett mycket stort antal godståg att lämna Västerviks hamn fullastade av stormfälld skog, säger transportledare Christer Johansson på Västerviks kommun.
? Mellan Storebro och Värmeverket finns industrispårets allra snävaste kurva med en radie av endast 150 meter. I den kurvan nöts rälsen extra hårt av alla tunga godstransporter.
? Nu stärker vi därför upp inför transporterna av timmer, massaved och pappersmassa.
Spårrenoveringsarbetena i centrala Västervik pågår hela denna vecka ut. Redan nu har man bytt ut cirka 80 meter räls och därtill ersatt 400 slipers med helt nya.
? I stället för att spika skenorna på gammeldags vis har vi också längs flera sträckor fäst dem med omkring 1.200 nya, så kallade heyback-plattor, berättar spårexperten och licensierade järnvägssvetsaren Kalle Wigh från företaget Wigh Kellokumpu Track Service.AB i Ödeshög.
Heyback-plattorna gör att skenorna ej rör sig ? vandrar ? då tunga transporter rullar på dem.Skenorna ligger avsevärt stadigare både i sid- och längsled.
Även alla växlar inne i Västervik renoveras, eller genomgår revision som det heter. Allt för att inget tungt tågsätt framöver ska ?halka av? rälsen och ställa till stora problem.
De nya svetsfogar som bildas när rälspartier bytts ut slipas och poleras noga.
? Nu kan man åka med sovvagn över utan att något känns, skämtar Kalle Wigh.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!