Rais kör färja till Gröna Lund

Ska du åka till Gröna Lund från Slussen i Stockholm med båt i sommar? Då är chansen stor att du hamnar ombord på 91:an Göteborg som ligger vid Skeppsbrokajen i Västervik. - Vi ska köra passagerartrafik åt Gröna Lund, säger Toomas Rais.

Det blev ingen cykellinje mellan Öland och fastlandet för 91:an Göteborg. Fartyget håller på att målas om för att i stället gå i trafik mellan Slussen och Gröna Lund i Stockholm.Foto: Anders Jacobsson

Det blev ingen cykellinje mellan Öland och fastlandet för 91:an Göteborg. Fartyget håller på att målas om för att i stället gå i trafik mellan Slussen och Gröna Lund i Stockholm.Foto: Anders Jacobsson

Foto: Anders Jacobsson

Västervik2008-05-02 00:06
Han och brodern Peeter håller som bäst på att måla om fartyget och göra det i ordning för passagerartrafik med en klassning på max 250 personer ombord. Om en månad ska allt vara klart. Överenskommelsen med Gröna Lund blev nyligen klar och innebär att bröderna Rais blir ombud för "Grönan". Fartyget kommer att målas om i färger och motiv som direkt anknyter till den gamla välkända nöjesparken. Och "Gröna Lundsfärjan" som den kommer att heta, går direkt in på området. En fördel alltså jämfört med Djurgårdsfärjorna.  Man köper biljett både till båten och nöjesparken i en kur på Slussen.Ursprungligen var det tänkt att fartyget skulle gå i trafik mellan Färjestaden och Kalmar med start redan i sommar.- Vi är besvikna på myndigheterna som inte kunnat enas. Vi har drivit den här frågan i tre år och så händer det inget, säger en besviken Peeter Rais.Han tycker det är mycket märkligt att Vägverket och Kalmar kommun inte kunde resonera sig fram till en lösning. - Det handlar ju faktiskt om att spara på miljön genom minskade utsläpp från biltrafiken, säger Peeter.91:an Göteborg köptes i vintras med tanke på att användas just som "cykelbåt" mellan Öland och fastlandet. Fler skulle slippa ta bilen till jobbet och linjen skulle också skulle gagna turisttrafiken i området.- Nu har de berörda kommunerna missat chansen, i alla fall tills vidare. Visar det sig att trafiken i Stockholm går bra stannar vi där med båten. För den skull har vi inte gett upp den goda tanken på en cykellinje mellan Färjestaden och Kalmar. Det finns ju fler fartyg. K-G Edman på Vägverket i Kalmar tycker det är synd att planerna inte gick i lås.- Det gick inte att få med de berörda kommunerna på en gemensam ekonomisk lösning. Men vi hoppas kunna ta upp den här idén till kommande sommarsäsonger. Onekligen är idén bra både för miljön och turismen, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om