Räfflor ska ge säkrare landsvägar

Den är bara en centimeter djup, men kommer att rädda många liv. Den nya vägräfflan som Vägverket nu fräser in på många av landets mindre trafikerade tvåfältsvägar ska hindra trötta förare att hamna i fel körfält.

Snart på en väg nära dig. Vägverket fräser in räfflor på landsvägar smalare än 13 meter. Räfflorna förhindrar bilar att komma in på fel körbana och väcker förare som håller på att somna. Räfflan är ungefär 1 cm djup, 15 cm lång och 30 cm bred.Foto: Vägverket

Snart på en väg nära dig. Vägverket fräser in räfflor på landsvägar smalare än 13 meter. Räfflorna förhindrar bilar att komma in på fel körbana och väcker förare som håller på att somna. Räfflan är ungefär 1 cm djup, 15 cm lång och 30 cm bred.Foto: Vägverket

Foto:

Västervik2006-03-07 00:25
Hälften av landets 13-metersvägar har byggts om till så kallade "två plus ett-vägar" med vajerräcke i mitten. Det är en mycket effektiv åtgärd för att få ner antalet olyckor med allvarligt skadade och döda. Totalt minskar den här typen av olyckor med över 60 procent och antalet dödsolyckor med ungefär 80 procent.
Men insatsen är dyr och passar inte på lite smalare och mindre trafikerade vägar. Därför satsar nu Vägverket på en enklare och billigare säkerhetsåtgärd - räfflan.
- Allt tyder på att det är en effektiv åtgärd som kan minska antalet olyckor ganska kraftigt. Vi gör räfflor nu på mindre landsvägar i samband med att vi bygger om eller gör underhåll, säger Per Strömgren som är projektledare.

Vägräfflorna fräses in i asfalten både mellan körfälten och mellan väg och vägren. Räfflan i mitten är ungefär 1 cm djup, 15 cm lång och 30 cm bred. Räfflan vid vägrenen har samma mått, men kan variera ner till 20 cm i bredd.
- Vi har testat fyra olika slags räfflor tillsammans med VTI i deras körsimulator. Räfflor har använts länge ibland annat USA och Finland och de kan se lite olika ut.
Testerna visar goda effekter på framför allt personbilsförare. Testerna i simulator gjordes på trötta förare som fick provköra efter att ha arbetat långa nattpass. Räfflorna väcker den som slumrar till och gör så att man i mindre utsträckning hamnar i fel körfält.

VTI och Vägverket genomförde tillammans försök med räfflan på riksväg 34 mellan Målilla och Hultsfred. Mer än nio av tio förare menade att räfflan hindrade att de ofrivilligt kom över i fel körfält och nästan åtta av tio tyckte att det kändes säkrare att köra på väg med räfflor.
Mätningarna visade att snitthastigheten sjönk med 1,8 kilometer i timmen och att förarna dessutom körde ungefär 5 cm närmare vägkanten än på väg utan räfflor.
- Däremot har räfflorna ingen effekt på tunga fordon. Lastbilshytterna är så avancerat gjorda i dag att förarna inte ens märker räfflan. Å andra sidan är det personbilsförarna som råkar ut för de allra flesta olyckor på den här typen av vägar.

Den räffla som Vägverket valt att arbeta med är faktiskt inte den som enligt testet var allra bäst, utan den näst bästa. Den bästa räfflan, en amerikansk sort som kallas Pennsylvania, gjorde att förarna bara kom in i snitt ungefär 30 centimeter på fel körbana innan de styrde rätt. Problemet med den räfflan är att den är lite för djup och aggressiv för mc-förare.
Den räffla som Vägverket valde är dock nästan lika bra, men fungerar även bättre både för mc-förare och cyklister.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om