Rädd för chockhöjda dieselpriser

"Katastrof"Det svenska skogs- och lantbruket riskerar en miljonsmäll på grund av nya miljöregler för sjöfarten. Dieselpriset kan komma att höjas med upp mot en krona per liter.

Magnus Thörnwall säger att det vore en katastrof för branschen om dieselpriserna chockhöjs.Foto: Anders Jacobsson

Magnus Thörnwall säger att det vore en katastrof för branschen om dieselpriserna chockhöjs.Foto: Anders Jacobsson

Foto: Anders Jacobsson

Västervik2012-10-15 00:00

- Det vore katastrof för branschen, som redan har svårt med vinstmarginalerna.

Det säger Magnus Thörnwall, som äger och driver Thörnwalls skogsentreprenad AB med bas i Loftahammar. Ett företag med elva anställda och en beräknad omsättning i år på närmare 20 miljoner kronor.

Han har räknat ut att företaget skulle få ökade kostnader med ca 150 000 kronor om dieselpriset höjs med en krona. Det skulle betyda en minskad vinst med i runda tal en procent, vilket är mycket i en bransch där vinstmarginalen inte ligger på mer än 2,5 procent.

-Ett så kraftigt höjt dieselpris är ett slag under bältet på oss maskinentreprenörer, säger Magnus Thörnwall.

Förslaget till EU:s nya svaveldirektiv ska ge minskade svavelutsläpp och ge en bättre miljö. Därför vill man minska luftföreningarna genom olika åtgärder. Nu vill man också minska utsläppen från sjöfarten, som då tvingas köra på diesel. Det skulle sluka så stora mängder att dieselpriserna går i höjden tror Svenskt näringsliv, som menar att det jäser av missnöje inom näringslivet, särskilt inom exportindustrin med näringar som skog, stål och kemi.

Magnus Thörnwall har fem skogsmaskiner, en grävmaskin samt en lastmaskin i sin verksamhet. Skördaren drar upp mot 16 liter diesel i timmen. Totalt gick det åt 155 000 liter till skogsmaskinerna förra året. Utöver det tillkommer bränsle för tio personbilar som tillsammans rullar runt 25000 mil per år.

- Visst är det bra att EU värnar om miljön genom minskade svavelutsläpp, men det måste finnas andra vägar som inte drabbar så många verksamheter så hårt.

Han pekar också på det miljöarbete som ständigt pågår inom det egna företaget och inom hans bransch, Skogsmaskinföretagen.

- Vi har analyserat vår bränsleförbrukning och kom fram till att så mycket som 20 procent användes till ren tomgångskörning. Därför har vi flera åtgärdsprogram, bland annat kurser i ekonomisk körning, för att kunna minska bränsleåtgången utan att minska produktiviteten.

Resultatet har visat sig genom att tomgångskörningen har minskat till tio procent.

- Det känns inte bra när det kommer sådana här nya pålagor och det blir en viktig fråga för oss att jobba med framöver.

Det nya svaveldirektivet hyllas av Naturvårdsföreningen, som en seger för miljön och något som kommer att ge stora hälsovinster. Enligt deras beräkningar kommer en fjärdedel av det totala nedfallet över Sverige från avgasutsläpp från den internationella sjöfarten i Östersjön och Nordsjön.

Miljonsmäll
Skogs- och lantbruket beräknas förbruka 400 miljoner liter diesel varje år. En ökning med 80 öre per liter skulle betyda en kostnadsökning med 300 miljoner inom de gröna näringarna. Källa: Lantbrukets affärstidning (ATL).
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om