Kultur
Under söndagen var det Tegelbrukets dag. Det var för blött och grått för stranden. Men för varmt och ljust för innesittardag. Människorna strömmade till museet där det bjöds på föreläsning, samkväm – och en liten, anspråkslös, men likväl uppiggande show.
En gammal mopedliknande sak av anrika märket Wrigley, årsmodell 1966, hade renoverats till bruksdugligt skick dagen till ära. Den drogs igång och museichefen på Kalmar länsmuseum, Örjan Molander, tog premiärturen inför en uppmuntrande publik. När det begav sig användes den för att transportera tegel.
Därefter kördes gamla traktorn fram, en Bolinder Munktell, modell BM-Victor – typ 230, tillverkad någon gång innan 1950. Det var som att tegelbruket levde igen för en stund, någon pekade med hela handen och lade an en röst som ekade av gamla tider. Det var nog många på plats som började undra när gamle brukspatron skulle titta fram.
Stämningen var god både bland de yngsta och de äldsta.
– Det var rätt så enkelt att få igång den, säger Christian Thorvaldsson om den gamla Wrigleyn.
Till vardags driver han en verkstad.
Muraren Jimmy Brenander från Figeholm fanns på plats för att mura en grill.
– Murare är en döende yrkesgrupp. Det beror nog på att det är smutsigt och tungt. Men samtidigt är det stor efterfrågan, särskilt under vår och sommar, säger han.
När VT var plats hade det varit uppskattningsvis 300 personer där, och då var den ändå en och en halv timme kvar av Tegelbrukets dag.
– Total succé har det varit. Föreläsningen som Örjan Molander höll om telebruket var mycket uppskattad, berättar Åsa Jägerhorn som är aktiv i Tegelbrukets vänner.
Det finns uppgifter om att tegel konstruerades på platsen redan under 1600-talet. Den speciella bränningsugnen tillkom på 1870-talet. Därefter tillverkades tegel fram till 1971. Orsaken till att tegelbruket stängde berodde på att den lera som användes för att göra tegel tog slut. Det bedömdes då som för dyrt att beställa lera från annat håll.