Positiv utveckling för hamnen
Glada miner. På VLI, Västerviks Logistik och Industri AB har vd Carl-Johan Carlstedt och styrelseordförande Göte Nilsson anledning att se med tillförsikt på framtiden. Efter detta år kommer positiva siffror att kunnavisas upp. Hamnverksamheten på Lucerna i Västervik har fått en stabilitet och fortfarande finns förhoppningar om en färjelinje till Baltikum. Foto: ANDERS STEINER
Foto:
- Bolaget har utvecklats bra och kommer att ge ett positivt resultat för det här året, säger styrelseordförande Göte Nilsson.
VLI står för Västerviks Logistik och Industri AB och är ett helägt dotterbolag till Österströms Rederi AB.
Trots motgångar med nedlagd färjetrafik så tror VLI på framtiden och stora investeringar har gjorts under senaste året.
- Vi har skaffat en ny kran och ny lastare, säger vd Carl-Johan Carlstedt.
Flitigt använda investeringar eftersom det nu är ständig verksamhet vid Västerviks djuphamn.
- Vi har fyra huvudprodukter. Vedråvara, pappersmassa, järnprodukter och olja, säger Carl-Johan Carlstedt.
Timmer och massa går med tåg till Värmland och oljan till den depå som finns på Lucerna. Timret till Rottneros och massan till Stora Enso i Skoghall utanför Karlstad.
Från dörr till dörr via båt och järnväg är en av affärsidéerna.
Järnvägsspår finns ända ut på kajen vid Lucerna och det är väldigt viktigt att planerna på en förstärkning av banan och att över huvud taget järnvägslinjen till Linköping rustas upp verkligen blir genomförda.
Satsningar på järnvägen är utlovade från högsta ort och kommunen har flera investeringsplaner på gång för Lucerna.
- Västervik vill ju profilera sig som Sjöstaden och då är vår del med hamnverksamheten en viktig del, säger Göte Nilsson.
- Men det är viktigt att hela infrastrukturen med exempelvis järnvägen förbättras.
Västerviks läge med närkontakt över Östersjön med de nya EU-länderna på andra sidan måste utnyttjas.
- Nu har vi stora kunder men det borde gå att även utveckla styckegodstrafiken, säger Göte Nilsson.
- Då skulle även företag i Västerviks kommun och runt om i Småland komma in i bilden.
För det behövs reguljära färjelinjer och vare sig styrelseordföranden Göte Nilsson eller vd Carl-Johan Carlstedt har givit upp planerna på en ny linje till exempelvis Estland.
- Det finns ytterligare steg att gå, säger Göte Nilsson. I:et i VLI står för industri och företaget skulle kunna göra mer än att bara transportera varor.
- Nästa steg får bli ett förädlingssteg för att skapa ökad sysselsättning i Västervik.
VLI sysselsätter i dag fem personer.
- Duktigt folk som är väl införstådda med de varierande arbetstiderna. När ett fartyg ligger inne så innebär det arbetstid för att uttrycka det enkelt, säger Carl-Johan Carlstedt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!