"Politiskt spel om Tjustbanan"
Det finns en överhängande risk att tågtrafiken på Tjustbanan snart ersätts med bussar för gott. Det uppger flera källor till VT.
Är det kört för tåget? Oron finns. Arkivfoto: Matilda Ahl
Foto: Ahl Matilda
- Nej, men vem kan sia om framtiden? Vi har i alla fall inte haft någon sådan fråga uppe i styrelsen. Ekdahl får medhåll av partikamraten Sven Eric Nilsson, vice ordförande i landstingsstyrelsen i Östergötland. - Det finns ingen anledning att vara orolig, tågtrafik är det för närvarande och nya tåg är beställda. Det är bara synd att Banverket släpper på för tunga tåg på banan så att den körs sönder. Nästa fråga blir hur det ska gå med de nya tågen på den urusla banan.
Tågavtalet
Avtalet mellan Ötraf och Veolia säger: "Om summan av viten uppgår till mer än tre procent av ersättningen till operatören (Veolia) under ett trafikår äger beställaren (Ötraf) rätt att häva avtalet". Avtalet är värt 427 miljoner kronor för sex år, det vill säga cirka 71,17 miljoner per år. Summan per år varierar dock beroende på hur mycket underhåll Veolia gör varje år. Det är i sin tur avhängigt hur mycket tågen rullar. Hittills har Veolia betalat cirka 2,5 miljoner kronor i böter till Ötraf, och man är alltså över treprocentsgränsen (3,51%).
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!