"Politiskt spel om Tjustbanan"

Det finns en överhängande risk att tågtrafiken på Tjustbanan snart ersätts med bussar för gott. Det uppger flera källor till VT.

Västervik2009-02-25 15:33
Flera personer med insyn i Östgötatrafiken och Östergötlands landsting är oroliga för att avtalet mellan Ötraf och Veolia kan få allvarliga konsekvenser. Som VT kunde berätta i går får Ötraf in pengar även om tågen inte går, och om trenden med inställda tåg på Tjustbanan fortsätter kan Ötraf snart säga upp operatörsavtalet. Avtalet säger att Ötraf har rätt att säga upp Veolia om summan av böterna uppgår till mer än tre procent av ersättningen till Veolia per år. Om detta skulle hända, vilket många tågvänner befarar, finns det två scenarier som kan bli följden. Det ena är att Ötraf snabbt hittar en ny operatör som för ungefär samma pris som Veolia tar över och kör tågen. Det andra är att Ötraf inte hittar någon som är beredd att köra tågen för den prislapp man har råd med. Det som skulle kunna hända då är att Ötraf och landstinget i Östergötland måste be om pengar i Kalmar län. Och chansen att få några är inte överdrivet stor enligt tågvännerna. Alternativet man då står inför är att ersätta Tjustbanan med busstrafik. - Jag är verkligen orolig för vad det här kan få för konsekvenser. Det vore olyckligt om man hamnade i en situation där resenärerna blev utsatta för ett politiskt spel där tågtrafiken blir lidande, säger en orolig person insyn i tågpolitiken.På KLT litar man dock fortfarande på att kollegorna på Östgötasidan håller fast vi tågtrafiken. - Jag betraktar det som fullständigt uteslutet att tågen ersätts med buss. Vi har en överenskommelse med Östergötland om att vi ska driva tågtrafik och det ska vi göra, säger Ulf Nilsson (S) ordförande i KLT:s styrelse och för landstingsfullmäktige.I Östergötland vill man försäkra att tågtrafiken är utom fara. - Det vore väl konstigt att lägga ner tågtrafiken när vi beställt nya tåg, säger Göran Ekdahl (C), styrelseordförande i Ötraf. Han säger att det är en missuppfattning att Ötraf skulle vara tågfientliga, och att den kommer av att man en gång påtalade hur dålig banan var.- Vi har ingen egen uppfattning om att det är bättre att köra buss, vi kör det beställaren vill ha.Så tågvännerna behöver inte vara oroliga?- Nej, men vem kan sia om framtiden? Vi har i alla fall inte haft någon sådan fråga uppe i styrelsen. Ekdahl får medhåll av partikamraten Sven Eric Nilsson, vice ordförande i landstingsstyrelsen i Östergötland. - Det finns ingen anledning att vara orolig, tågtrafik är det för närvarande och nya tåg är beställda. Det är bara synd att Banverket släpper på för tunga tåg på banan så att den körs sönder. Nästa fråga blir hur det ska gå med de nya tågen på den urusla banan.
Tågavtalet
Avtalet mellan Ötraf och Veolia säger : "Om summan av viten uppgår till mer än tre procent av ersättningen till operatören (Veolia) under ett trafikår äger beställaren (Ötraf) rätt att häva avtalet". Avtalet är värt 427 miljoner kronor för sex år, det vill säga cirka 71,17 miljoner per år. Summan per år varierar dock beroende på hur mycket underhåll Veolia gör varje år. Det är i sin tur avhängigt hur mycket tågen rullar. Hittills har Veolia betalat cirka 2,5 miljoner kronor i böter till Ötraf, och man är alltså över treprocentsgränsen (3,51%).
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om